Så påverkas Serviceresor inom Jönköpings Länstrafik under hösten

Så påverkas Serviceresor inom Jönköpings Länstrafik under hösten

Under ett vanligt år genomförs 730.000 Serviceresor och vi hjälper cirka 25.000 resenärer att ta sig till olika platser runt om i länet. I vårt ansvar ligger även att följa folkhälsomyndighetens rekommendationer och det gör att vi i samtliga fordon har ett mindre antal platser för våra kunder vilket kan medföra längre väntetider.

För att kunna leva upp till kraven i den speciella tid vi lever i just nu kan resorna komma att påverkas på så sätt att tidpunkten då resan kan genomföras kan variera något.

- Vid en hög belastning inom Serviceresor, i kombination med att vi måste tänka på resenärens säkerhet och avstånd i våra fordon, kan inte alla åka på exakt den tid man önskar. När många resor infaller under samma tid uppstår en viss fordonsbrist, vilket kan påverka våra resenärer, men vi gör det med omtanke och för att alla ska kunna resa säkert med oss. Jag vill ändå vara tydlig med att alla resor som är beställda hos oss kommer genomföras säger Anna-Karin Malm, Serviceresechef vid Jönköpings Länstrafik.

Från 1 september 2020 kommer avtalet mellan Jönköping Länstrafik och trafikföretagen som kör inom Serviceresor i länet förnyas. Avtalet sträcker sig fram till 2024.

”Vi har tillsammans med de som kör våra resor, lagt stor vikt vid att kunna erbjuda våra resenärer en resa som är hållbar och med hög komfort, för bästa reseupplevelse. I och med nya avtalet har många av våra trafikföretag dessutom investerat i helt nya fordon och det känns oerhört roligt säger Anna-Karin Malm.

Vi vill också påminna om vikten av att stanna hemma om du har några symptom och undvika både en onödig resa och en risk för smittspridning.

Anna-Karin Malm