Ny staplare med ekonomiska fördelar från Jungheinrich

Ny staplare med ekonomiska fördelar från Jungheinrich

Jungheinrich släpper en ny serie staplare sommaren 2012. Kompakta, lättstyrda truckar som kan ge kostnadsbesparingar i den dagliga driften.

Jungheinrich släpper sina nya staplare inom produktfamiljen EJC under sommaren 2012. Ledstaplaren EJC 110/112/212, som är helt omdesignad, kan lyfta laster på upp till 1 200 kg och nå höjder på 4.70 m. Trucken är exceptionellt ekonomisk på korta kördistanser.

Jungheinrich har satsat särskilt på de ekonomiska vinsterna med denna trucktyp, vilka uppnås mycket tack vare den högkvalitativa matchningen mellan växelströmsmotorer och systemkontrollen som är utvecklad av Jungheinrich självt.

De låga underhållskostnaderna är en annan ekonomisk fördel med företagets nya staplare. Trucken behöver inte lyftas upp helt när hjul behöver bytas. Vid behov kan stödhjulet enkelt och säkert tas bort med bara ett fåtal handgrepp.

Olika tillval ger fler ekonomiska fördelar med staplaren EJC 110/112/212. Till exempel, en ny inbyggd laddare för korta laddningstider under ett skift som också kan användas för större batterier med kapaciteter upp till 375 Ah. Laddaren är inkapslad enligt IP 54 som betyder att den är skyddad mot damm och fukt vilket ger hög driftsäkerhet.  Staplaren EJC 212 med inbyggd laddare kan därför även köras på fryslager. Mjuk nedsättning av lasten så att varorna skyddas säkerställs genom automatisk reducering av sänkhastigheten från 300 mm.

Den nya trucken är kompakt och passar därför för drift även i smala gångar på lagret. Med ledstången positionerad rakt upp och kryphastighetsknappen nedtryckt kan trucken köras säkert och effektivt även i riktigt trånga utrymmen.

Flera ergonomiska fördelar togs fram under konstruktionen av dessa staplare. Bland annat förvaringsplatser för pennor och knivar och särskilda förvaringsutrymmen för dokument som truckföraren alltid vill ha nära tillhands. Viktiga detaljer för effektiveteten under ett arbetspass.

Jungheinrich AG är en av världens största leverantörer av truckar, ställage och lagerlösningar. Den årliga tillverkningen är över 85 000 truckar. Företaget har totalt 11 000 anställda och en omsättning på över 2 miljarder Euro. Jungheinrich Svenska AB är helägt av det tyska moderbolaget. Företaget har ca 130 medarbetare och en omsättning på över 300 miljoner kronor.
Besök gärna www.jungheinrich.se för mer information.

Jungheinrich Svenska AB, Folke Rieckmann, VD
Tel (direkt): 040 - 690 46 23, e-post: folke.rieckmann@jungheinrich.se