Thea Warnquist, Ottilia Svensson och Sixten Bischhaus är några av de unga entreprenörerna som deltagit i entreprenörsprogrammet Sommarliv under sommarlovet.

Avslutning för årets unga sommarentreprenörer

Under sommaren har det unga företagandet frodats i vår kommun via entreprenörsprogrammet Sommarliv. 16 ungdomar från Kävlinge och Lomma har under sommarlovet drivit och utvecklat sina affärsidéer.

Efter några intensiva kick-off-veckor i juni har de unga entreprenörerna varit igång med sina företag. De erbjuder varierande och spännande tjänster inom allt från gräsklippning, 3D-printning till knivslipning och e-learning.

Den 16 augusti var det dags för avslutning med diplomutdelning på kommunhusets innergård i Kävlinge. Vi träffade Ottilia Svensson, Thea Warnquist och Sixten Bischhaus en stund innan festligheterna drog igång.

Ottilia har i sitt förtag Hållbart ätande sålt hemgjorda livsmedelsprodukter baserade på det som finns i naturen, exempelvis nässlor, plommon, vinbär. Theas affärsidé var att ge gamla saker nytt liv genom att exempelvis måla på glas eller renovera möbler som hon sedan sålt i sitt företag Renatus. Sixten har varit återförsäljare för ozonbehandlade hudprodukter som tillverkas i Spanien via sitt företag O3livia.

Vad har varit bäst med Sommarliv?

- Det har varit extremt lärorikt. Vi har lärt oss hur man bygger upp ett företag, hur man hittar sin målgrupp, hur man pitchar sin idé, hur man säljer och jobbar med sociala medier, säger Ottilia.

- Och hur man bygger en webbsida och en massa småsaker runt företagande som man inte visste innan, fyller Thea i.

Alla tre kommer att fortsätta med sina företag efter att programmet är avslutat, men lite nerskalat eftersom alla tre ska börja eller fortsätta på gymnasiet nu under hösten.

- Jag har alltid gillat att sälja och kommer att fortsätta med mitt företag tills jag har sålt åtminstone 1000 flaskor, avslutar Sixten.

Arrangörer av Sommarliv är Kävlinge kommun i samarbete med Lomma kommun, Nyföretagarcenter Syd, Sparbanken Skåne och Region Skåne. Läs mer om Sommarliv på kavlinge.se/sommarliv.

Vill du stötta de unga företagarna hittar du mer information och deras kontaktuppgifter här: