Det går bra för småföretagarna i Kävlinge kommun. De företag som startar har högre överlevnadsgrad än riksgenomsnittet. Bild: Pexels.com

Kävlinge kommun i topp då Småföretagarnas Riksförbund rankar företagsklimat

Förutsättningarna för att framgångsrikt starta och driva ett småföretag i Kävlinge kommun är bland de bästa i Sverige enligt Småföretagarnas Riksförbund. Tillsammans med Vellinge och Staffanstorp sticker kommunen ut i såväl Skåne som nationellt. Statistiken visar också att företagen i Kävlinge kommun har bättre förutsättningar än alla angränsande kommuner.

SmåföretagarIndex bygger på nio olika dimensioner som tillsammans visar de reella förutsättningarna för företagande i kommunen. Kävlinge kommun ligger bättre till än rikssnittet i sju av dessa: företagens överlevnadsgrad, skolresultat, trygghetsinsatser, lokal marknad, demografi, välfärdsåtgärder och företagsamhet per capita.

Kävlinge kommuns resultat. Källa: Småföretagarna

Det går bra för företagen i Kävlinge kommun

Att det går bra för företagen i kommunen uppmärksammades även tidigare i år då Kävlinge kommun knep silvermedaljen då SYNA uppmärksammade de bästa tillväxtkommunerna i Skåne. Vad är det då som gör att det går så bra för just företagen i Kävlinge kommun?

Det är företagens och entreprenörernas förtjänst. De har en förmåga att bygga en solid bas som gör att man klarar både upp- och nedgångar. Ett tecken på det är att de som startar företag, faktiskt överlever och växer. Den tillväxten uppmärksammades inte minst i SYNA-utmärkelsen som vi fick tidigare i år, berättar Kävlinge kommuns näringslivschef Mats Rosén.

Samarbete nyckeln till bättre företagsklimat

Den kommunala näringspolitiken har förbättringspotential och kommunen har tillsammans med representanter ur det lokala näringslivet påbörjat förbättringsresan, något som man hoppas ge utdelning i kommande mätningar.

- Företagsklimat byggs inte av enskilda aktörer - det bygger vi tillsammans, säger Mats Rosén.

För företagen är utmaningarna de samma som på många andra ställen i Sverige – att hitta rätt medarbetare och kompetens. Här finns ytterligare möjligheter för ett lukrativt samarbete.

- Vi försöker i samverkan med småföretagarna skapa åtgärder för att överbrygga och snabba på resan från arbetslöshet in till arbete, i synnerhet vad gäller nytillkomna på arbetsmarknaden, säger Mats Rosén.

Ett aktuellt exempel på detta är det påbörjade samarbetet mellan Kävlinge kommun och småföretagarna vad gäller sysselsättning för flyktingar från Ukraina. Ambitionen är att lansera gemensamma åtgärder som kommer att innebära att de snabbt kommer ut och får testa den svenska arbetsmarknaden.