Vecka 12 serverade Kävlinge kommuns skolor och förskolor en extra klimatanpassad meny med lite ovanligare innehåll än vad normalt serveras. Två av rätterna var “Vegetariska nuggets, ugnsrostade rotfrukter med potatis och en raitasås” och “Vårhavslasa

Klimatfokus på tallriken inom skola och förskola

Havreris i stället för vanligt ris. Lokalproducerat viltkött i stället för nötkött som transporteras. Varje val av livsmedel påverkar klimatet. Under vecka 12 hade restaurangerna inom skola och förskola i Kävlinge kommun Earth hour-tema med en meny med så lite klimatavtryck som möjligt.

Varje dag serveras tre miljoner offentliga måltider i Sverige. I Kävlinge kommun serverar cirka 6000-6500 luncher varje dag till våra elever och förskolebarn. Valet av livsmedel påverkar klimatet på olika sätt vilket gör att varje portioner har en avgörande effekt. Med anledning av Earth hour den 27 mars serverades alla elever och förskolebarn en meny under hela veckan med så lite klimatavtryck som möjligt.

- Vi ville ta våra klimatsmarta måltider ännu längre. Menyn bestod av rätter som vi vet brukar locka aptiten hos elever och förskolebarn, men med nya produkter och tankesätt. Bland annat bytes riset ut till havreris och det traditionella köttet i chili con carnen byttes till vilt. Vi tittade även på lokalproducerat för att minska på transporter. En av de produkter som är absolut närmst producerad är vildsvinet som kommer från Löddeköpinge, berättar Jens Modéer, måltidschef.

Förutom att servera en klimatsmart meny har eleverna och barnen även fått lära sig hur mycket vi kan påverka genom den mat vi äter och hur vi lever. En viktig faktor i kommunens miljöarbete är att se över våra menyer och produktval för att bidra till klimatriktiga måltider och ökad andel vegetabilier.

- För att klara FN:s globala mål på 1,5 grader bör en lunch inte producera mer än 0,5 kg CO2-e*. I Sverige ligger snittet är snittet 2 kg. Men den klimatanpassade menyn under vecka 12 hade vi ett snitt 0,22 kg CO2-e per portion.

*CO2-e är ett mått på utsläpp av växthusgaser som bidra till växthuseffekten och global uppvärmning.

Klimatsmart – inte endast vegetariskt

Klimatsmarta måltider innebär att maten som serveras ska belasta klimatet så lite som möjligt.

- Det innebär inte nödvändigtvis en helt vegetariskt kost - kött, fågel eller fisk ska inte tas bort eller ändra serveringsfrekvens. Utan vi ska se över valet av livsmedel och på så sätt minska klimatpåverkan, vilket Earth hour-menyn visade tydligt.

Optimal klimatsmart meny

En optimal klimatsmart meny kräver mycket planering och till viss del även högre kostnader. För att göra en större omställning av menyerna krävs gemensamma krafter, inte bara från personal i skola och förskola, utan även i hemmet.

- Vi ser flera saker i menyn som uppskattades av många elever och barn. Men för att nå alla måste vi upprepa och servera rätterna fler gånger. Vi vill att måltiderna vi lagar även hamnar i magen och förändring tar tid. Men, sakta men säkert tar vi oss i den riktningen i samband med nya livsmedelsavtal och nya rätter på menyn.

Skolmat engagerar

Under Earth hour-veckan kom det in synpunkter och åsikter, vilket är viktigt för dialogen kring vår mat och för att lyfta hållbara måltider och dess betydelse.

- Vi på måltidsservice har fått många idéer av denna vecka som vi planerar att testa framöver. Elevernas engagemang och feedback är viktigt för oss. Måltiden engagerar och vi är glada att debatten kan leda till viktiga förändringar, poängterar Jens Modéer.

Jens Modéer

Avdelningschef Måltidsservice 046-73 92 72