Med start i oktober kommer Kävlinge kommun erbjuda en behovsanpassad matkasse för äldre invånare som kommer hem från en sjukhusvistelse. Personer över 65 år har ett större behov av protein för att kunna återhämta sig och inte bli undernärda.

Pressinbjudan: Smakprov av behovsanpassad matkasse mot undernäring hos äldre

Kävlinge kommun ska testa en behovsanpassad matkasse som en del av en nationell satsning för att få bort undernäring hos äldre. Undernäring hos äldre är en dold folksjukdom som inte bara orsakar ett enormt lidande hos individen utan även kostar samhället otaliga miljarder kronor.

Med start i mitten på oktober kommer Kävlinge kommun erbjuda en behovsanpassad matkasse för äldre invånare som kommer hem från en sjukhusvistelse. Personer över 65 år har ett större behov av protein för att inte bli undernärda. Undernäring leder ofta till bland annat trötthet, ökad risk för infektionssjukdomar, liggsår och ökad risk för benbrott vid fall. Efter sjukhusvistelse är det extra viktig att kroppen får ordentligt med näring och energi för att må bra, orka mer och återhämta sig ordentligt.

Matkassen är en del av Nollvision för undernäring hos äldre som leds av Livsmedelsakademin och finansieras av Vinnova. Projektet är ett nationellt initiativ där privata företag, akademi och offentliga verksamheter tillsammans arbetar för att få bort undernäringen hos äldre som bor hemma.

Matkasse med dagliga behovet av energi och näringsämnen

Hemtagningsteamet, som tar emot invånaren i deras hem efter sjukhusvistelse, kommer att erbjuda den äldre att testa en speciellt framtagen matkasse som innehåller frukost, lunch, fika, middag och kvällsmat. Matkassen är tänkt ska fylla hela den äldres dagsbehov av energi och näringsämnen. Fixargruppen, en del av kommunens dagliga verksamhet inom LSS, kommer att leverera matkasse i 14 dagar till den äldres hem. Hemtjänstpersonalen hjälper till att värma eller tillreda maten om det önskas. Matkassen är subventionerad: 80 kr för varje matkasse (1120 kr för 14 dagars mat).

Varje mål är en viktig pusselbit

När en äldre person kommer hem från att ha varit inlagd på sjukhus en tid behöver den cirka 2100 kalorier och 84 gram protein per dag för att kroppen ska behålla styrka och hälsa. Varje mål är en viktig pusselbit för att man ska få i sig allt man behöver och må bra. I anslutning till matkassen görs uppföljning av den äldres mående och vikt, på så sätt får vi veta om matkassen har rätt innehåll och gör nytta.

Menyexempel – så här kan en dag se ut i kassen

Frukost - Havregrynsgröt med mjölk och lingonsylt samt 1 glas juice.

Lunch - Kokt torsk med skånsk senapssås, morötter, gröna ärtor och kokt potatis. Dessert samt 1 glas Liva svartvinbärsdryck.

Fika - Morotskaka och en kopp kaffe

Middag - Kycklingfärsbiff med äppelsås, rostade rödbetor och rotfruktsgratäng. Dessert samt 1 glas Liva svartvinbärsdryck.

Kvällsmål - Sandwich med skinkröra samt 1 mugg varm choklad.

Workshop och smakprov 29 september

Media bjuds in för att delta på en workshop inför startskottet av matkassen med bland annat möjlighet att smaka innehållet i matkassen som ska tillföra rätt dos näring för att våra invånare ska återhämta sig snabbt och minska risken för undernäring.

När: 29 september klockan 11.30
Plats: Salongen på Ligustern, Trädgårdsgatan 2A i Furulund.

På plats finns:

Medarbetare från enheterna som är involverade i matkassen
Ellen Hugosson, måltidsutvecklare och projektledare för projektet i Kävlinge kommun
Jens Modéer, måltidschef
Annsofie Thuresson, ordförande Omsorgsnämnden

Media ombeds att föranmäla sig till workshopen till Ellen Hugosson: Ellen.Hugosson@kavlinge.se.

En del av ett nationellt initiativ mot undernäring

Den behovsanpassade matkassen är en del av projektet Nollvisionen för undernäring hos äldre. Projektet är ett initiativ där privata företag, akademi och offentliga verksamheter arbetar tillsammans i ett partnerskap för att få bort undernäringen hos äldre som bor hemma. Under år 2020-2021 genomförs kunskapsbyggande insatser i Kävlinge kommun och stadsdelen Enskede-Årsta-Vantör i Stockholm.

Förutom matkassen tittar vi på hur undernäring kan förebyggas, hur måltiden kan bli en social stund för fler, vilken utbildning som behövs kring näring och måltid, samt vad undernäring hos äldre kostar. Målet med projektet är att efter fem år ha utvecklat en arbetsmodell som ger en långsiktig hållbar lösning för utmaningen med undernäring hos äldre och som 100 svenska kommuner ska vilja använda.

Ellen Hugosson

Måltidsutvecklare 046-739027