Endre Espeseth, VD, Kesko Sverige

Kesko gör sitt historiskt bästa Q1-resultat – stark tillväxt inom bygg och teknisk handel

Detta är ett korrigerat pressmeddelande. Resultatsiffran är korrigerad, den rätta siffran är 143,7 miljoner som nämnt nedan.

Kesko Sverige, bestående av byggvaruhuset K-Rauta, bygghandeln K-Bygg samt den tekniska grossisten Onninen, gör ett starkt första kvartal. Enligt Keskos interimsrapport som släpptes 29 april landar Kesko-koncernens totala resultat under första kvartalet på €143,7 miljoner. Den starka tillväxten drivs till stor del av affärsområdet bygg och teknisk handel som har presterat bättre än förväntat i samtliga länder.

Affärsområdet bygg och teknisk handel gör ett rekordresultat under första kvartalet. Kesko stärker därmed sin marknadsposition och blir den ledande aktören inom bygg och teknisk handel i Norra Europa. Det som har drivit lönsamheten är främst framgångsrikt strategiutförande samt ökat fokus på B2B. Efterfrågan inom bygg och teknisk handel förväntas fortsatt vara stark, framförallt på proffsmarknaden. Kesko Sverige ökade omsättningen med mer än 17 procent (pro forma) under första kvartalet. Kesko Sverige växer i linje med marknaden och inom vissa segment tar företaget marknadsandelar.

– Den positiva utvecklingen fortsätter för Kesko Sverige, främst drivet av försäljningen till våra proffskunder, vilket är i linje med det Kesko rapporterar. Vi har de senaste tre åren haft en tydlig strategi och målsättning som våra duktiga medarbetare jobbar mot dagligen. Resultatet av det arbetet kan vi se nu. När det gäller vår leveranskedja så har vi bra kontroll på våra leveranser då våra varor till största del levereras från norra Europa. Vi har med andra ord varit något skonade från de stora leveransproblem som andra aktörer och branscher har upplevt, säger Endre Espeseth, VD, Kesko Sverige.

Kesko Sverige förvärvade under förra året Byggarnas Partner, en Stockholmsbaserad byggmaterialhandel, samt Kungälvs Trävaruaktiebolag som tillträddes 1 mars 2022. Båda förvärven är en del av varumärket K-Bygg.

Ny hållbarhetsstrategi
    I mars 2022 godkände Keskos styrelse en ny ambitiös hållbarhetsstrategi som kopplar ledningens ersättning till hållbarhetsmålen. Den nya strategin sätter tydliga hållbarhetsmål för Keskos verksamhet och dess tre divisioner med fokus på klimat och natur, ansvar för värdekedjan, ansvar för människor och en ansvarsfull styrning.

K-Rauta, K-Bygg och Onninen bildar tillsammans Kesko Sverige som ägs av det finska bolaget Kesko. Kesko är en av de största detaljhandelskedjorna i norra Europa. Affärsområdet bygg- och teknisk handel, med cirka 17 000 anställda, har ett omfattande utbud av produkter för såväl proffs som slutkonsument. Försäljningen sker genom ett omfattande butiksnätverk, e-handel och digitala tjänster. Läs mer: k-rauta.se onninen.se, k-bygg.se, kesko.com.