Endre Espeseth, VD, Kesko Sverige.

Kesko Sverige gjorde ett starkt 2021 – planerar att växa mer

Kesko Sverige, bestående av byggvaruhuset K-Rauta, bygghandeln K-Bygg samt den tekniska grossisten Onninen, lämnar ett starkt år efter sig och blickar framåt. Planen är att växa, utöka butiksnätverket och ta marknadsandelar. Kesko Sverige levererade 2021 ett positivt rörelseresultat på 309 MSEK (162 MSEK), en kraftig förbättring jämfört med föregående år där alla tre varumärken bidrog till den positiva utvecklingen. Företaget ökade omsättningen med 15 procent under 2021, vilket överträffade marknaden.

– Förra året var ett bra år för oss på många sätt. Vi har de senaste tre åren haft en tydlig strategi och målsättning som våra duktiga medarbetare jobbar mot dagligen. Resultatet av det arbetet kan vi se nu. Under förra året kunde vi se en ökad försäljning framförallt mot proffsbyggarna, vilket tyder på att investeringsviljan har varit stor. Vi har även en stark ägare i ryggen som vågar satsa och investera. Kesko har en tydlig strategi: att växa i Norden, och där är Sverige en viktig marknad, säger Endre Espeseth, VD, Kesko Sverige.

Under förra året stärkte Kesko Sverige sin proffsaffär genom förvärvet av Byggarnas Partner, en Stockholmsbaserad byggmaterialhandel, samt Kungälvs Trävaruaktiebolag, en bygghandel som är verksam i Göteborg. Båda förvärven blir en del K-Bygg. Nu blickar Kesko Sverige framåt och räknar med att göra ett starkt 2022.

– Jag har goda förhoppningar om att vi kommer att göra ett bra 2022. Vi har en offensiv plan och planerar att växa organiskt och via förvärv. Förvärven av Byggarnas Partner och Kungälvs Trävaruaktiebolag sätter K-Bygg på kartan i Stockholm och Göteborg – två marknader där vi ska växa och ta marknadsandelar. Vi har fortsatt fokus på att utveckla e-handeln, våra logistiktjänster och sortiment för att ge kunden ännu bättre service och valmöjligheter, säger Endre.

Bredda erbjudandet
Kesko Sveriges tre varumärken, K-Rauta, K-Bygg och Onninen samverkar mer och mer för att bredda erbjudandet och skapa ett mervärde för kunden.

– Våra tre varumärken skiljer sig för att kunna möta varje specifikt kundbehov men samtidigt ser vi ett värde för kunden att vi tar tillvara på de synergier som finns. Till exempel kommer våra kunder inom kort att ta del av ett spännande samarbete mellan Onninen och K-Rauta. Även inom vatten och avlopp (VA) pågår det ett samarbete mellan K-Bygg och Onninen för att stärka erbjudandet ytterligare.

Hållbarhet och e-handel är två viktiga områden där Kesko Sverige accelererar.

– Vi har fortsatt fokus på att stärka vår e-handel som det senaste året har ökat med över 50 %. Även när det gäller hållbarhet har vi ett ambitiöst mål. Kesko har som mål att bli koldioxidneutrala till 2025 och fria från utsläpp i sin verksamhet och sina transporter till år 2030. Ett mål som vi genom olika initiativ närmar oss för varje dag, avslutar Endre.

Läs Keskos kvartalsrapport här