Första bilderna på elbilen Kia Niro EV

Första bilderna på elbilen Kia Niro EV

Kia släpper nu de första bilderna på elbilen Niro EV i samband med att bilen premiärvisas på mässan International Electric Vehicle Expo i Jeju, Sydkorea.

Kia Niro Hybrid med tuff suv-inspirerad design och bränslesnål teknik lanserades i Sverige under hösten 2016. Ett år senare var det dags för laddhybriden med klassens längsta räckvidd på el, Niro Plug-In Hybrid.
Crossovern lyckas med kombinationen att vara miljösmart, praktisk för sin storlek och säker att färdas i. Försäljningen av de båda modellerna har varit succéartad, totalt har det sålts fler än 5 200 bilar i Sverige.

Nu visas för första gången den helelektriska versionen upp på en elbilsmässa i Jeju, Sydkorea. I Europa får bilen premiär på bilsalongen i Paris i oktober.

Helt nya Kia Niro EV kommer i två olika versioner som bygger på Kias kommande generation av helelektriska drivlinor. Batteriet med högst kapacitet, 64 kWh, ger en räckvidd på mer än 450 km på en laddning, medan versionen med 39,2 kWh kan köras mer än 300 km. Uppgifterna är preliminära, och beräknade enligt den nya tuffare körcykeln, WLTP.

Bilderna avslöjar att Niro EV bland annat får en ny frontdesign jämfört med Niro Hybrid och Plug-In Hybrid. Den nya grillen, luftintagen och varselljusen är inspirerade av konceptbilen Niro EV Concept som visades på CES-mässan i Las Vegas i januari.

Förförsäljningen i Sverige startar efter sommaren och de första bilarna levereras i december/januari 2019.

Kia har sedan tidigare elbilen Soul EV och planerar 16 elektrifierade bilmodeller till 2025; fem nya hybrider och laddhybrider, fem nya rena elbilar samt en bränslecellsbil (FCEV) som lanseras 2020.