Kia Niro EV kommer 485 km på en laddning

Kia Niro EV kommer 485 km på en laddning

Nya elbilen från Kia får klassens längsta räckvidd: upp till 485 kilometer på en laddning. Nu släpps fler fakta och den svenska specifikationen på bilen inför lanseringen i slutet av året.

Europapremiären sker på bilsalongen i Paris som öppnar för pressen den 2 oktober. Intresset i Sverige är redan mycket stort för den nya elbilen från Kia. Lanseringen sker i december och de första kundleveranserna i början av nästa år. Priserna är ännu inte fastställda, men nu släpps fler detaljer om bilen.

I Sverige kommer det största batteripaketet på 64 kWh att erbjudas vid lanseringen.
När den europeiska fordonshomologeringen nu är klar anges räckvidden till upp till 485 kilometer, enligt den nya gällande körcykeln, WLTP.

Niro EV är 4 375 millimeter lång, 20 mm längre än vanliga Niro, och bagageutrymmet rymmer 451 liter (324/427 liter Niro PHEV/Hybrid).
Elmotorn driver på framhjulen och toppeffekten är 204 hk (150 kW) med maximala vridmomentet 395 Nm. Det ger en acceleration 0–100 km/h på snabba 7,8 sekunder.

Två utrustningsnivåer kommer att erbjudas i Sverige; Advance och Advance Plus. Kia Niro EV är standardutrustad med de senaste säkerhetssystemen, bland annat aktivt filövervakningssystem, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare och autobroms med fotgängar- och cyklistskydd.
Standardutrustningen omfattar även komforthöjande finesser som nyckellöst system med startknapp, 7-tums pekskärm med navigation, backkamera, Apple CarPlay™ och förberedelse för Android Auto™, samt delläderklädsel (artificiellt läder).
Advance Plus är utrustad med bland annat dödavinkelnvarnare, eljusterbara framstolar, LED-huvudstrålkastare, helläderklädsel och ventilerade framstolar. Till Advance Plus erbjuds även Tech-paketet som innehåller JBL® ljudssystem, LED-interiörbelysning, 8-tums pekskärm med navigation, sollucka och trådlös mobilladdare.