Carola Lundell, Executive Vice President, KICKS Group

KICKS Groups styrkebesked – ökar försäljningen och förbättrar resultatet

KICKS Group fortsätter leverera en stark tillväxt både i butik och e-handel på sina samtliga marknader; Sverige, Norge och Finland. Under 2023 ökade bolaget sin försäljning med drygt 5% samtidigt som resultatet stärktes med över 10% jämfört med föregående år. Totalt omsatte KICKS Group drygt 4,6 miljarder 2023. Det var också ett händelserikt år för KICKS Group, både med integrationen av Skincity och ny ägare i form av den danska skönhetsaktören Matas.

Det är en stark bedrift att vi i en osäker omvärld och på en konkurrensutsatt marknad har lyckats stärka vår position på alla våra marknader, där e-handeln har fortsatt att ta andelar samtidigt som butikerna uppvisar en positiv tillväxt. Dessutom är det glädjande att vi under det gångna året lyckats skapa kostnadssynergier mellan Skincity och KICKS för ett bättre resultat. Ser man till framgångsfaktorerna vill jag peka på våra investeringar i både digitala och fysiska kanaler som genererat ett betydande mervärde för kunden men framförallt en fantastisk, kundfokuserad insats från våra medarbetare”, säger Carola Lundell, Executive Vice President, KICKS Group.

Investeringar för stärkt kundnöjdhet och lojalitet
De senaste åren har kantats av strategiska investeringar för att vässa bolagets erbjudande och kundupplevelse. Exempel för att stärka det digitala kunderbjudandet är KICKS AI-drivna digitala verktyg, där man senast utvecklat en innovativ AI-sökmotor för en mer interaktiv och personlig shoppingupplevelse. KICKS egna community ”Beauty Talks” som lanserades 2021 har fortsatt att växa och är idag en populär skönhetsdestination med drygt 140 000 medlemmar. KICKS har idag också Nordens största kundklubb inom skönhet där man välkomnade över en halv miljon nya medlemmar 2023.

Stora satsningar har också gjorts inom service och personalisering för en mer relevant och skräddarsydd köpupplevelse i butik. Samtliga KICKS butiker har försetts med digitala skärmar och man har fortsatt att förfina sitt servicekoncept; Treat by KICKS, för att locka en bredare målgrupp till butikerna.

En betydande investering är också det nya högautomatiserade omnilagret som invigdes i slutet av 2023 för att kunna möta morgondagens behov med effektiva och smarta lager- och logistiklösningar. Det nya lagret utgör även en plattform för långsiktig tillväxt på bolagets samtliga marknader.

Integration av Skincity
Integrationen mellan KICKS och Skincity har också präglat året, där sammanslagningen inneburit att verksamheten kunnat dra nytta av varandras kompetenser, och kund- och marknadsinsikter samt möjliggörandet av kostnadssynergier.

Nytt kapitel i bolagets historia
Den 31 augusti 2023 slutförde Matas A/S förvärvet av KICKS Group. Visionen är att tillsammans skapa Nordens ledande skönhetsgrupp med ambitionen att vinna de nordiska kundernas förtroende, ta marknadsandelar och stärka lönsamheten.

”Med Matas som ny ägare är vi idag en otroligt stark nordisk spelare där vi med samlade styrkor stärker både vår investeringsförmåga och konkurrenskraft. Vi ser redan att vi tillsammans har en bättre möjlighet att tillgodose kunderna med ett bredare sortiment, nya varumärken, snabbare och mer inspirerande online-shopping samtidigt som vi behåller vårt fokus på personlig expertrådgivning och service”, säger Carola Lundell.