KICKS utvecklar framtidens kundupplevelse med AI sökmotor

KICKS utvecklar framtidens kundupplevelse med AI sökmotor

KICKS har utvecklat en innovativ AI-sökmotor, som går under namnet KICKS Beauty Bot, och som sätter en helt ny standard för sökmotorer. Denna innovativa sökmotor möjliggör för kunderna att ställa sina skönhetsrelaterade frågor som om de kommunicerade med en mänsklig expert. Med satsningen vill KICKS skapa en ännu mer interaktiv, inspirerande och personlig shoppingupplevelse. KICKS Beauty Bot lanseras 20 september på kicks.se.

”När OpenAI ChatGPT kom såg vi snabbt att det öppnade upp nya spännande möjligheter för oss, inte minst i vårt digitala kundmöte. Med KICKS Beauty Bot får våra kunder en sökupplevelse som är mer intuitiv och guidande och som baseras på en enorm kunskapsbank om skönhetsprodukter”, säger Carola Lundell, Executive Vice President KICKS Group.

Det finns idag ingen annan motsvarig sökmotor till KICKS Beauty Bot på den svenska marknaden. En av sökmotorns starkaste egenskaper är att den har en förmåga att både förstå och tolka fritextfrågor, även när de innehåller felstavningar eller är vagt formulerade. I stället för att bara presentera enkla sökresultat, genereras med stöd av Azure OpenAI ChatGPT, kontextuella svar som hjälper kunderna att lösa sina skönhetsrelaterade problem. Ytterligare en egenskap som gör denna sökmotor unik är att den har tillgång till en omfattande kunskapsbank som sträcker sig över hela internet. Det innebär att kunderna med hjälp av denna enorma informationsmängd kan få svar på sina frågor. En annan aspekt är också att kunden kan ställa tusen frågor utan att känna sig besvärlig.

KICKS Beauty Bot ersätter inte den befintliga sökmotorn, utan är ett komplement. Vidare ska den ses som en metod för att hitta svar på de problem som kunderna vill lösa, eller på deras frågor. Funktionen av den befintliga sökmotorn är snarare att hitta en specifik produkt.

Sökmotorer är idag en av de vanligaste metoderna vi använder för att interagera med datorer, trots det så har tekniken bakom sökmotorer praktiskt taget varit oförändrad det senaste decenniet. Under vår testperiod såg vi tydligt att det finns ett behov hos våra kunder efter en produkt som kan besvara på mer specifika frågor, något som en traditionell sökmotor inte kan. Vi såg också att de som använder KICKS Beauty Bot spenderar i förhållandevis mycket tid på att interagera med den, vilket är ett kvitto på att de får ut ett värde av funktionen,” säger Oskar Wilhelmsson, Data Scientist på KICKS Group och skapare av KICKS Beauty Bot.

Positiv respons
Inför utrullningen har KICKS låtit medlemmar i deras community, KICKS Beauty Talks, att testa sökmotorn. Här har feebacken varit mycket positiv där de uppskattat både produktens snabbhet och träffsäkerhet med relevanta svar.

Ett exempel på hur KICKS Beauty Bot kan hantera en fråga som rör skönhetstips för en dag på stranden är att den kommer att rekommendera såväl solkräm, SPF-läppbalsam som hårolja för att skydda håret mot solens starka strålar.

Microsoft teknisk rådgivare
Microsoft har under projektets gång stöttat med teknisk rådgivning.

Azure Open AI Service är en av de mest kompletta AI-plattformarna på marknaden och det är mycket inspirerande att KICKS är tidiga på att anamma den för att utveckla sin AI-sökmotor. AI-utvecklingen som sker nu innebär nya möjligheter för hela samhället, KICKS Beauty Bot är ett lysande exempel på hur AI kan användas för att förbättra kundupplevelsen och vi är tacksamma för förtroendet KICKS lagt i vår teknik”, säger Thomas Floberg, vice vd och operativ chef på Microsoft Sverige.

Här kan du testa KICKS Beauty Bot: https://www.kicks.se/kicks-digital-tools/kicks-beauty-bot

För mer information, vänligen kontakta;
Maria Kempe, pressansvarig KICKS, maria.kempe@kicks.se, 072 580 39 70