Det räcker väl med att jag har en bra produkt?

Hur bygger man framgång.

Att driva eget företag är en resa som är fylld av med- och motgångar. Och hur bygger man framgång?

Här kommer några tips.

• Bra idé – Självfallet är det viktigt med en bra affärsidé – det är den som är grunden till hela företaget. Ha ett tydligt mål med vad du vill åstadkomma.

• Varumärket – Hur vill du uppfattas, vad är ditt löfte till kunden? Gör hemläxan noga, det är detta som avgör om företagets framtid. Det handlar trovärdighet och respekt.

• Allt du kommunicerar från företaget, internt och externt är del av ditt varumärke.

• Reklam och marknadsföring. Det spelar ingen roll hur bra idé eller produkt du har om du inte marknadsför den. Men gör det professionellt. Inget hemsnickrande.

• Tydlighet. Vad gäller på företaget. Kommunicera ut vision, affärsidé m m till medarbetarna. Utvecklingssamtal, lönesamtal är grundläggande måsten.

• Involvera medarbetarna och investera i dina medarbetares professionella varumärken.

• Lev som du lär och ha kul!

Jag har startat tre företag och driver i dagsläget två på heltid. Det har inte varit en dans på rosor alla dagar. Men det har varit intressant och lärorikt och alldeles fantastiskt roligt. Det har nu gått 21 år. Jag har också förmånen i mitt yrke som varumärkesstrateg att samarbeta med många olika typer av företag, allt från enmansföretagare till stora industrier. Det innebär att jag träffat på många duktiga entreprenörer och företagsledare. Min roll som varumärkesstrateg handlar inte bara om kommunikation och marknadsföring utan även om att gå igenom visionen, affärsidé, affärsstrategier, interna förhållningssätt m m. Och ja, både för de små och de stora företagen.

kikki@kikkihogberg.se

www.kikkiHogberg.se