Hög tid att ta hand om ditt äppelträd

Hög tid att ta hand om ditt äppelträd

Tvärtemot vad många tror är vi nu inne i helt rätt tid för att beskära våra äppelträd, i alla fall om du bor i en region där det inte blir kallare än -10 grader. Arbetet är redan är i full gång på Kiviks Musteri där 120 000 äppelträd just nu beskärs för hand.

Anledningen till att februari är en bra tid att beskära äppelträden är att de just nu ligger i vintervila. Att beskära ett äppelträd på rätt sätt är en riktig hantverkskonst och för att hinna med den stora mängden äppelträd i odlingarna på Kiviks musteri på Österlen och Solnäs gård, är det hela 14 personer som hjälps åt. Dessutom klipps varje träd ofta flera gånger fast med olika verktyg.

De första träden i familjeföretaget Kiviks Musteris odlingar planterades redan 1888 och genom generation till generation har kunskapen fördjupats, såsom vikten av att träden beskärs olika beroende på vad det är för sort, hur stort och hur gammalt det är. Kiviks Musteri erbjuder såväl ympnings- som beskärningskurser både vid besöksmålen, men även på hemma-hos besök, men delar också med sig av sin kunskap via andra kanaler.

Beskärning av träden görs för att skörden ska bli jämn från år till år – blir det för mycket äpplen ett år vilar oftast trädet året därpå. Genom att beskära det på rätt sätt får vi ett starkt träd som ger rätt mängd frukt.

Jan Flemming Jensen, odlingschef på Kiviks Musteri ger sina bästa tips:

- Vid beskärningen ges man möjlighet att skapa ett träd som på ett optimalt sätt fångar solens strålar, men också för att formas enligt ditt eget önskemål. Det viktigaste är att ta bort grenar som verkar vara ha en sjukdom eller är skadade. Genom att göra det minskar risken för svamp. Därefter är det bra att ta bort inåtriktade och uppåtgående och grenar som skaver mot varandra samt de som skymmer solen från att komma in i kronan uppifrån.

I odlingarna på Kiviks Musteri växer hela 50 olika äppelsorter, alla med sin egen karaktäristiska smakprofil. Dessa plockas för hand och beroende på sort, storlek och utseende används de antingen som ätäpplen eller så blir de till must och cider i musteriet precis bredvid odlingen.

Besöksmålen Kiviks Musteri i Kivik och Solnäs gård utanför Lund är öppna året runt. Hit välkomnas besökare för att lära sig allt från must och cider till äpplen och odling men också för att få en känsla av Österlen, njuta av här- och närproducerad mat och dryck i härlig miljö och handla i musteri- och gårdsbutiken. Varje år erbjuder Kiviks Musteri också beskärningskurser.

Presskontakt Kiviks Musteri

Anna Säfström, Kommunikationschef
    anna.safstrom@kiviksmusteri.se
    0414-40 19 20

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri 200 engagerade medarbetare och omsätter ca 770 msk. Varje år kommer dessutom 220.000 personer till våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård för att uppleva oss på plats.