​Kiviks Musteri öppnar sina blommande äppelträdgårdar med fotoutställning om pollinatörer

Kiviks Musteri öppnar sina äppelträdgårdar den 13 maj. I år ges möjlighet att se en unik fotoutställning bland de blommande äppelträden. Utställningen innehåller porträttbilder på olika pollinatörer, tagna av naturfotografen Lena Granefelt. Utställningen är producerad av Pollinera Sverige och kan bara ses på två ställen; i Kungsträdgården i Stockholm och på Kiviks Musteri.

Årets äppelblomning på Österlen är mer efterlängtad än någonsin. I mitten på maj förvandlas de böljande odlingarna runt Kivik till ett hav av vitrosa blommor. På Kiviks Musteri öppnar man åter sina äppelträdgårdar för besök den 13 maj, så att alla kan få komma ut och njuta bland äppelträden.

Blomningen är inte bara vacker, den är också livsnödvändig för alla pollinerande insekter. Därför väljer musteriet i år att ha en lärorik och vacker fotoutställning med ett tjugotal porträttbilder på olika pollinatörer utomhus i sina blommande äppelträdgårdar. Utställningen är producerad av Pollinera Sverige med bilder tagna av naturfotografen Lena Granefelt.

-Syftet med utställningen är att visa allmänheten att det finns många olika viktiga pollinatörer; humlor, vildbin, fjärilar, skalbaggar och honungsbin, för att nämna några. Vi är alla beroende av dem för att pollinera vår mat och natur, och det är viktigt att de får tillräckligt med mat och husrum, säger Lotta Fabricius Kristiansen från Pollinera Sverige.

På musteriet är man glada att äppelträdgårdarna kan få bidra till ett lärande för hela familjen.
-Vi hoppas kunna ge våra besökare en njutbar och lärorik promenad bland de blommande vackra, gamla äppelträden. Samtidigt få hylla pollinatörernas viktiga arbete, för utan dem får vi ju faktiskt inga äpplen, säger Malena Borgström, evenemangansvarig på Kiviks Musteri.

-Utställningen är utomhus och utspridd på stor yta så att man kan känna sig säker, och vi följer noga alla riktlinjer för minskad smittspridning, tillägger Malena.

På och runt musteriet kommer det under Pollineringsveckan, den 15-23 maj, att finnas roliga och lärorika utomhusaktiviteter för hela familjen som på ett inspirerande sätt visar våra vänner pollinatörerna, vad de behöver för att trivas och vad vi alla kan bidra med.

Naturskolan Österlen och Naturum på Stenshuvud nationalpark är några av alla de aktörer runt Kivik som kommer att ha aktiviteter på temat pollinering denna vecka.

Läs mer: https://www.pollinerasverige.se/pollineringsveckan-pa-kivik-och-stenshuvud/

Presskontakt Kiviks Musteri
Ulrika Wistrand, kommunikationsansvarig
ulrika.wistrand@kiviksmusteri.se

Presskontakt Pollinera Sverige
Anna Lind Lewin, kommunikationsansvarig
anna@lindlewin.se

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri 200 engagerade medarbetare och omsätter ca 700 msk. Varje år kommer dessutom 220.000 personer till våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård för att uppleva oss på plats.