Gänget bakom Björn Ranelid Paradismust: Edisa (glaslinjen), Hans-Åke (odling), Putte (mustpressen), Fredrik (produktutveckling) och Carl (produktchef).

Kiviks Musteri vinner Must-SM igen

Kiviks Musteri stod i helgen som en av segrarna i Must-SM 2021. Sedan Must-SM startade för fem år sedan, har det anrika musteriet på Österlen varje år lyckats knipa någon av vinnarplatserna i de fem olika tävlingsklasserna.

I år utsåg den välrenommerade juryn Björn Ranelid Paradismust 2021 till den bästa äppelmusten i klassen ”Klar äppelmust av flera sorter”. Årets övriga vinnare var Äppelboden från Blekinge, Syninge Musteri från Uppland, Rörumsro Frukt & Must på Österlen och Bergströms Lilla Musteri från Bankeryd.

- Must-SM är en tävling som gör gott för den svenska musterinäringen. Tävlingsmomentet sporrar oss mustaktörer ute i landet att göra underverk med äppelskörden. På så sätt kan vi tillsammans få fler att upptäcka och njuta mångfalden av vår svenska äppelmust, säger Carl Levinsson, femte generationens mustmästare på Kiviks Musteri.

Vinnarmusten Björn Ranelid Paradismust 2021 är gjord på Aroma-, Discovery-, Gravensteiner- och Rubinola-äpplen som växer i Ranelids odling bredvid Kiviks Musteri, alldeles invid havskanten. Juryns motivering lyder:

En fin-fin fyllig must med kristallklar doft, fruktig frisk smak och välbalanserad sötma/syra.

-
Jag är glad över att få fira detta tillsammans med Björn Ranelid och mina kollegor. Det är ett sant och smakrikt lagarbete som ligger bakom vår framgång, där varje person är betydelsefull. Från medarbetarna som sköter äppelträden ute i odlingen och som plockar varje äpple för hand, till skickliga medarbetare i provsmakning och mustpress. Detta har vi gjort tillsammans, avslutar Carl.

För mer information och varuprov vänligen kontakta:
Carl Levinsson, produktchef och mustmästare Kiviks Musteri
E-mail: carl.levinsson@kiviksmusteri.se

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.

Carl Levinsson

Produktchef, Besöksmålsansvarig och 5:e generationens ägare 0414-71933