Åk med på en Äppelblomssafari på Kiviks Musteri.

Upplev äppelblomningens magi i Kivik

Nu är en av de mest förtrollande tiderna på året i Kivik här – äppelträden står i blom. Vid Kiviks Musteri på Österlen kan besökare under de närmsta veckorna uppleva 100 000 träd med vita och rosa blommor i trädgårdarna och i odlingarna som omger musteriet. Detta är startskottet för musten och ciderns resa ner i glas. I höst skördas äpplena för hand för att därefter pressas till must.

Kiviks Musteri, med ett arv som sträcker sig över fem generationer, är inte bara en plats för produktion av äppelbaserade drycker, såsom must och cider, utan också ett mycket uppskattat besöksmål där tradition möter nutid.

- Att se äppelträden blomma är en påminnelse om det hårda arbete och den kärlek som folk i generationer lagt ner och som vi än idag förvaltar med omsorg för att fortsätta kunna driva den svenska äppelnäringen, säger Anna Säfström, Kommunikationschef på Kiviks Musteri.

Musteriet har totalt 200 000 träd, dels i Kivik men också vid Solnäs gård utanför Lund. Där är klimatet något varmare än på den östra sidan av Skåne, vilket gör att träden också blommade redan under vecka 18. Träden består av över 50 olika sorter, som blommar vid olika tillfällen. Totalt sett pågår blomningsperioden i ca 3 veckor, beroende på hur vädret är.

I samband med blomningen i Kivik erbjuder Kiviks Musteri en exklusiv Äppelblomssafari, dvs en guidad tur med traktor och vagn genom de annars privata odlingarna. Turen, som äger rum den 18-19 maj, inkluderar ett fikastopp i den fantastiska miljön, omgivet av de blommande äppelträden.

- Med Äppelblomssafarin vill vi dela med oss av vår passion för äppelodlingen och den fantastiska miljö som vi har förmånen av att arbeta i varje dag, säger Helene Grafman, Besöksmålschef.

För de som önskar en mer avkopplande upplevelse finns möjlighet att varva ner på en filt under äppelträden, njuta av mat och dryck i Bistron, handla produkter i Musteributiken eller göra ett besök i Kunskapshuset där man kan lära sig allt om äpplen, odling, must och cider.

Mer information och möjlighet att boka plats på Äppelblomssafarin finns på Kiviks Musteris hemsida - Äppelblomssafari.