Staten bör gå i bräschen för att digitalisera kvitton

Staten bör gå i bräschen för att digitalisera kvitton

Tidigare idag bjöd energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman in till ett branschsamtal för att diskutera hur spridningen av digitala kvitton kan underlättas. Kivra representerades av Anna Bäck, vd, som välkomnar initiativet och anser att staten bör gå i bräschen för transformationen.

Diskussionerna om en digitalisering av kvitton har pågått i mindre skala i flera år, men gick in i en ny fas i slutet av förra året. Då hölls ett rundabordssamtal som ministern bjöd in till. Det sammanföll med en intervju i Sveriges Radio samma dag: Ygeman vill byta papperskvitton mot digitala kvitton, SR 19 december 2019.

Idag sammankallade Ygeman till ett uppföljande möte, även denna gång med företrädare från de aktörer som arbetat fram en enhetlig standard för digitala kvitton. Mötets huvudfråga var hur Sverige ska få fler handlare att övergå till just digitala kvitton – samt att följa upp utvecklingen efter det senaste mötet. Anna Bäck, vd på Kivra, presenterade resultatet från lanseringen av Kivras digitala kvittotjänst.

Breakit: Pratade digitala kvitton med ministern - vill nu vill de att staten går i bräschen

1,2 miljoner svenskar har valt digitala kvitton i Kivra
I mars, i år, blev det möjligt att få kvitton i Kivra. Sedan dess har över 1,2 miljoner svenskar valt att ta emot kvitton i Kivra och mer än nio miljoner kvitton har skickats digitalt. En stor skillnad sedan i december är således att det nu finns ett tydligt tillväxtmomentum på konsumentsidan.

På handlarsidan är Ica, Åhlens, Jula och Cervera anslutna. Och idag blev det klart att ytterligare en pionjär ansluter; Kjell & Company.

Digitala kvitton mer relevant än någonsin – staten bör ta täten
Situationen med covid-19 har gjort att flera handlare behövt prioritera ner arbetet med digitalisering av kvitton, tyvärr. Ändå visar Kivras lansering att digitala kvitton är mer relevant än någonsin. Det fysiska kvittot är inte bara dåligt för miljön; i och med covid-19 har det blivit uppenbart att papperskvittot ofta är en udda fågel i en i övrigt kontakt- och pappersfri kundupplevelse.

Flera av de inbjudna aktörerna, däribland Findity, GS1, IT&Telekomföretagen, Kjell & Company och Svensk Handel uppmanade på dagens möte staten att göra vad de kan för att underlätta användning av digitala kvitton, bland annat genom införande i offentlig sektor. Exempel på det är kvitton inom vården, och Systembolaget som är en av Sveriges största kvittoutställare. När staten tar taktpinnen skapar det ofta en legitimitet och ett signalvärde, myndigheternas förtroendekapital är fortsatt högt bland befolkningen. Det skulle göra att genomslaget för digitala kvitton blir större och går snabbare båda för offentliga och privata aktörer.

Det är dock viktigt att staten är tydlig med att rekommendera användning av den infrastruktur i form av standarder och tjänster som marknadens aktörer redan tagit fram, och avstår från att skapa egna lösningar vilket riskerar att fördröja spridningen. Den infrastruktur som redan används kommer att vidareutvecklas över tid för att säkerställa nyttan för konsumenter och handlare.

- Vi uppskattar att Anders Ygeman har tagit initiativ och vill driva frågan. Nu ser vi fram emot att tillsammans gå från ord till handling, säger Anna Bäck, vd på Kivra.

- Att 1,2 miljoner valt att få digitala kvitton på så kort tid visar att efterfrågan är stor. Men, nyckeln till en rejäl snöbollseffekt är att fler handlare ansluter sig. Tillsammans med de anslutna handlarna jobbar vi stenhårt för att driva den omställningen – men vi behöver draghjälp. Därför vill vi uppmana staten att gå i bräschen och digitalisera kvitton inom offentlig sektor, avslutar Anna Bäck.