Bättre utbildning minskar olyckor med lyftredskap

Bättre utbildning minskar olyckor med lyftredskap

80 % av alla olyckor med last- och lyftredskap beror på felhantering av redskapen. Det är olyckor som med rätt kunskap kan undvikas. Nu ges en uppdaterad utgåva av boken ”Säkra lyft och lasthantering” ut.

Vid lyft och lasthantering är det viktigt att både ansvariga och de som hanterar lyften har den kunskap som krävs. Felhantering kan få dödliga konsekvenser.

– Med bättre utbildning, mer kunskap och förståelse för hur du lyfter säkert kan vi minska olyckorna på arbetsplatserna, säger Thomas Krüger, Teknisk ansvarig för lyft inom Inspecta.

– Lyften sker ofta i en tidspressad arbetssituation. Det är lätt hänt att i brådskan ta fel redskap, använda ett trasigt redskap eller göra som ”gubbarna alltid har gjort”. Har du en färsk utbildning i ryggen och rätt kunskap, kan du ifrågasätta gamla rutiner och du vet vad som är säker lyfthantering, säger Thomas Krüger.

Kursmaterialet ”Säkra lyft och lasthantering” är en del i ett ökat säkerhetsarbete. Boken ”Säkra lyft och lasthantering” har nu reviderats och tryckts på nytt för 5:e gången. Boken är uppdaterad med ett nytt kapitel om lastkoppling, en ny serie med belastningstabeller och utökad information om bland annat schacklar. Dessutom är det enklare att läsa tabellerna då bokens pärmar är utvikningsbara.

Kurs- och uppslagsbok

”Säkra lyft och lasthantering” är ett kursmaterial som både Inspecta och andra kursarrangörer använder inom lyftutbildningar. Den fungerar även som en uppslagsbok av både användare och ansvariga. Till boken finns en utförlig lärarinstruktion med allt material i digital form.

Bokens många bilder från verkligheten visar pedagogiskt hur lyftarbetaren ska hantera lyftredskapen. Bilderna i kombination med lättförståeliga instruktioner, exempel och tabeller ger värdefull kunskap.

– Boken fungerar som ett stöd vid både hantering och bedömning av lyftredskapen och är även en hjälp för ansvariga av en anläggning, säger Thomas Krüger som aktivt arbetar för säkrare lyft genom att själv hålla lyftutbildningar.

Det är lyftexperten Hans Christian Elmholdt, Lifting & Safety International AS som tillsammans med Thomas Krüger och Ivan Edvardsson vid Inspecta som tillsammans står bakom boken ”Säkra lyft och lasthantering”.

För mer information kontakta gärna
Thomas Krüger, Inspecta, 08-5011 3614
Ivan Edvardsson, Inspecta, 08-5011 3709