KLM prisas i internationell hållbarhetstävling – investerade i 100% hållbart flygbränsle och minskade avfall ombord med 96 procent

Flygbolaget KLM belönades med sammanlagt tre priser i SkyTeams årliga hållbarhetstävling The Sustainable Flight Challenge. KLM vann kategorin för bäst avfallshantering ombord och för att ha utvecklat flest hållbarhetslösningar som använts av andra flygbolag. Samt för att ha maximerat användningen av hållbart flygbränsle.

• Den här tävlingen är ett tillfälle för oss i branschen att utmana varandra i våra hållbarhetsambitioner och se hur långt vi kan nå med befintlig teknik. Vårt mål är att minska utsläppen med 30 procent per passagerare och kilometer till 2030, jämfört med 2019. Det är motiverande att lära av varandra inom branschen och det finns många viktiga lärdomar, säger Maria Hagelberg, ansvarig för hållbarhetsfrågor för KLM i Norra Europa.
  • KLM vann kategorin Bäst avfallshantering ombord på sträckan till/från Trondheim. Genom att minska mängden avfall per passagerare med 96 procent, från branschgenomsnittet 1,43 kg till 62 gram.
  • KLM kom på andra plats i kategorin ”Most impactful breakthrough on SAF” som uppmärksammar genombrott i användningen av hållbart flygbränsle. Förutom att investera i 100 % hållbart flygbränsle hyllades KLM för sina ansträngningar att successivt lyfta betydelsen och möjligheterna med hållbart flygbränsle i sin kommunikation. Kategorin vanns av Kenya Airways för att som första flygbolag flyga med SAF på den afrikanska kontinenten.
  • KLM vann kategorin ”Best Adoption”. Priset delas ut till den tävlande som tagit fram flest innovativa hållbarhetslösningar som implementerats av andra flybolag. I motiveringen skriver SkyTeam att KLM imponerade på domarna och visade ett proaktivt engagemang för kunskapsdelning under tävlingens gång.

Totalt deltog 22 flygbolag och över 2000 anställda i The Sustainable Flight Challenge, som anordnades för andra gången under maj månad. KLM deltog i tävlingen genom att flyga mellan Amsterdam och Los Angeles och mellan Amsterdam och Trondheim. För båda dessa rutter investerades i 100% hållbart flygbränsle (SAF). Bränslet adderades till flygplatsernas bränsledepåer eftersom det ännu inte är tillåtet att flyga med 100% SAF i tanken. Dessutom säkerställde KLM att man flög den optimalaste rutten till både Los Angeles och Trondheim för att minska bränsleåtgången.

”Just priset för Best Adoption känns särskilt värdefullt. Vi har en ambition att leda utvecklingen mot ett hållbart flygande, men vi kan inte jobba i en silo. För att flygbranschen ska nå hållbarhetsmålen krävs samverkan mellan bolag, tillverkare, regulatoriska myndigheter och våra kunder, säger Maria Hagelberg, ansvarig för hållbarhetsfrågor för KLM i Norra Europa.

Sedan mer än 100 år har KLM Royal Dutch Airlines varit en pionjär i flygbranschen. KLM har som mål att vara det ledande europeiska flygbolag inom effektivitet, hållbarhet och att skapa minnesvärda upplevelser. KLMs nätverk förbinder passagerare från 14 städer i Danmark, Finland, Norge och Sverige via Amsterdam Airport Schiphol med de viktigaste destinationerna i hela världen. KLM är en del av Air France-KLM gruppen och medlem i den globala SkyTeam alliansen.

Presskontakt Marknadschef Air France och KLM

Presskontakt General Manager North Europe North Europe