Air France-KLM toppar listan: Använder mer hållbart flygbränsle än något annat flygbolag

Under 2023 har Air France-KLM ökat användningen av hållbart flygbränsle, SAF, till nästan det dubbla jämfört med 2022. Det innebär att flygbolaget toppar listan över de bolag som flyger med mest hållbart bränsle i världen.

När vi sammanfattar 2023 kommer Air France-KLM Group att ha använt 80 000 ton SAF, sustainable aviation fuel. Nu pågår arbetet med att säkra tillräckliga mängder SAF för att möta koncernens ambitiösa mål.

Air France-KLM:s förbrukning av SAF motsvarar redan idag nästan 17 procent av världens totala produktion. Bolaget ser ett behov av ökad produktion av hållbart bränsle för att kunna möta sina mål.

– Tillgången till SAF är en global utmaning. Vi behöver se kraftigt ökade investeringarna i produktionen, även i Skandinavien, för att klara omställningen, säger Maria Hagelberg, ansvarig för hållbarhetsfrågor på KLM i norra Europa.

Genom att själva köpa stora mängder SAF hoppas Air France-KLM också bidra till att öka produktionen i Europa och världen. Koncernen har satt ambitiösa mål som överstiger EU:s direktiv i ReFuelEU. Air France-KLM:s mål är att minska koldioxidutsläppen per passagerarkilometer med 30 procent till 2030, jämfört med 2019, och att under samma period nå 10 procent SAF i tankarna, medan EU:s krav är 6 procent.

– Vi ser det här som ett globalt åtagande, där vi som stor flygbolagskoncernern kan styra våra investeringar i en riktning som stimulerar utvecklingen av nödvändig produktion och infrastruktur för ett hållbarare flyg, säger Maria Hagelberg.

Exempel på åtgärder som Air France-KLM vidtagit under 2023:

• Ökat användningen av SAF till nästan det dubbla jämfört med föregående år
  • Säkrat betydande framtida SAF-leveranser genom avtal och avsiktsförklaringar (MoU:er) med leverantörer
  • Undertecknat strategiska partnerskap kring och investerat i produktionskapacitet för SAF
  • Engagerat kunder – både privatpersoner och företag – i dedikerade SAF-program
  • Investerat i modernare och bränsleeffektivare flygflotta

Fakta om SAF:

• Under 2023 var den globala SAF-produktionen över 0,5 miljoner ton, dubbelt så mycket som de 0,25 miljoner ton som producerades under 2022
  • Hållbart flygbränsle stod för 3 procent av världens produktion av förnybara bränslen 2023, medan 97 procent av produktionen av förnybara bränslen gick till andra sektorer
  • Under 2024 väntas SAF-produktionen nå 1,5 miljoner ton

Källa: IATA, 2023

Fullständigt pressmeddelande på engelska med detaljerad information finns här:

Sedan mer än 100 år har KLM Royal Dutch Airlines varit en pionjär i flygbranschen. KLM har som mål att vara det ledande europeiska flygbolag inom effektivitet, hållbarhet och att skapa minnesvärda upplevelser. KLMs nätverk förbinder passagerare från 14 städer i Danmark, Finland, Norge och Sverige via Amsterdam Airport Schiphol med de viktigaste destinationerna i hela världen. KLM är en del av Air France-KLM gruppen och medlem i den globala SkyTeam alliansen.

Presskontakt Marknadschef Air France och KLM

Presskontakt General Manager North Europe North Europe