Ökat intresse från resebyråer att göra resebranschen mera hållbar.

Gemini Travel går med i Air France och KLM:s program för hållbart flygbränsle, även kallat “Corporate Sustainable Aviation Fuel (SAF) Program”. Hållbart flygbränsle är ett av de bästa och snabbaste sätten att göra flyget mer hållbart.

”Vi tror på att vi tillsammans kan göra skillnad. Vi måste göra allt vi kan för att kunna fortsätta resa på ett hållbart sätt. Reseindustrin skapar många arbetstillfällen världen över och bidrar till så mycket glädje och positiva upplevelser. Mötet mellan olika kulturer ökar förståelsen för varandra vilket känns otroligt viktigt just nu med tanke på hur världssituationen ser ut. Vi hoppas genom detta initiativ skapa ringar på vattnet så att fler aktörer följer efter” säger Ann-Kathrin Mumford, CEO på affärsresebyrån Gemini Travel.

Flertalet resebyråer vill samarbeta för att åstadkomma en mer hållbar reseindustri med mindre miljöpåverkan. Att flyga på SAF är en viktig del i flygets omställning eftersom utsläppen minskar med minst 75% jämfört med fossilt flygbränsle. För närvarande produceras begränsat med hållbart flygbränsle och det som finns är därför dyrt, mellan 3–4 gånger dyrare än fossilt bränsle. Genom att öka efterfrågan kommer mer att produceras till ett lägre pris och användningen öka.

“Vi är väldigt glada att Gemini Travel går med i Air France och KLM:s Corporate SAF program. Vi ser ett ökat intresse från resebyråer - inte bara i Sverige utan även i våra grannländer – att ansluta sig. Att flyga på hållbart flygbränsle är ett av de mest effektiva sätten att minska utsläppen från flyget. Idag står hållbart flygbränsle för mindre än 1% av allt bränsle som används för kommersiella flyg. Genom att jobba tillsammans ökar vi takten på den positiva förändring som krävs för att kunna resa mera hållbart”, säger Martin Kotte, försäljningschef på Air France KLM i Sverige.

Om Gemini Travel

Gemini Travel är en engagerad och kunnig resebyrå med lång erfarenhet inom affärsresor, gruppresor och konferenser.

Om Air France

Sedan 1933 flyger Air France över hela världen. Med en verksamhet som omfattar passagerartransport, godstransport och flygunderhåll är Air France en stor aktör inom flygtransport. En personalstyrka på mer än 42 000 anställda som varje dag engagerar sig för att erbjuda varje kund en unik reseupplevelse.

Om KLM Royal Dutch Airlines

I över ett sekel har KLM varit en pionjär inom flygbranschen. KLM är det äldsta flygbolaget som fortfarande är verksamt under sitt ursprungliga namn och har som mål att vara den ledande europeiska nätverksoperatören när det gäller kundfokus, effektivitet och hållbarhet.

Sedan mer än 100 år har KLM Royal Dutch Airlines varit en pionjär i flygbranschen. KLM har som mål att vara det ledande europeiska flygbolag inom effektivitet, hållbarhet och att skapa minnesvärda upplevelser. KLMs nätverk förbinder passagerare från 14 städer i Danmark, Finland, Norge och Sverige via Amsterdam Airport Schiphol med de viktigaste destinationerna i hela världen. KLM är en del av Air France-KLM gruppen och medlem i den globala SkyTeam alliansen.

Presskontakt Marknadschef Air France och KLM

Presskontakt General Manager North Europe North Europe