Travel Support går med i Air France och KLMs program för hållbart flygbränsle för att driva på en mer hållbar utveckling av branschen.

Travel Support går med i Air France och KLM:s program för hållbart flygbränsle “Corporate SAF Program”, för att stötta och skynda på en hållbar utveckling av branschen. Hållbart flygbränsle är ett av de bästa och snabbaste sätten att göra flyget mer hållbart.

”Detta är en oerhört viktig fråga för hela branschen. Det är ju inte en fråga om man ska agera utan snarare på vilket sätt man gör det. I år har vi valt att gå med i Air France och KLM:s program för hållbart flygbränsle för att driva på utvecklingen mot ett mer hållbart resande. Ju fler vi är som går samman desto snabbare går det”, säger Hans Nohrenius, vice VD på Travel Support

Att flyga på hållbart flygbränsle är en viktig del i flygets omställning eftersom det minskar utsläppen med minst 75% jämfört med fossilt flygbränsle. För närvarande produceras begränsat med hållbart flygbränsle och det som finns är därför dyrt, mellan 3–4 gånger dyrare än fossilt bränsle. Genom att öka efterfrågan kommer mer att produceras till ett lägre pris och användningen öka. Med gemensamma krafter inom branschen kan vi skynda på denna utveckling.

“Vi är stolta att Travel Support har valt att gå med i Air France och KLM:s Corporate SAF program i år. Genom att jobba tillsammans ökar vi takten på den positiva förändring som krävs för att kunna resa mera hållbart. Vi märker att fler och fler resebyråer över hela Norden visar intresse för detta och vill ansluta sig. Att flyga på hållbart flygbränsle är ett av de mest effektiva sätten att minska utsläppen från flyget. Idag står hållbart flygbränsle för mindre än 1% av allt bränsle som används för kommersiella flyg”, säger Martin Kotte, försäljningschef på Air France KLM i Sverige.

Om Travel Support

Sveriges ledande samarbetsorganisation för fristående reseföretag. Över 100 reseföretag är anslutna till Travel Support, vilket ger oss möjlighet att utnyttja de stordriftsfördelar som Travel Supports inköp och leverantörsavtal erbjuder. Fristående resebyråer i samverkan!

Om Air France

Sedan 1933 flyger Air France över hela världen. Med en verksamhet som omfattar passagerartransport, godstransport och flygunderhåll är Air France en stor aktör inom flygtransport. En personalstyrka på mer än 42 000 anställda som varje dag engagerar sig för att erbjuda varje kund en unik reseupplevelse.

Om KLM Royal Dutch Airlines

I över ett sekel har KLM varit en pionjär inom flygbranschen. KLM är det äldsta flygbolaget som fortfarande är verksamt under sitt ursprungliga namn och har som mål att vara den ledande europeiska nätverksoperatören när det gäller kundfokus, effektivitet och hållbarhet.

For over a century, KLM has been a pioneer in the airline industry. KLM aims to be the leading European network carrier in customer centricity, efficiency and sustainability. The KLM network connects passengers from North Europe via Amsterdam Airport Schiphol to the world's key destinations. KLM Royal Dutch Airlines is part of the Air France–KLM Group. KLM is also a member of the global SkyTeam Alliance, which has 19 member airlines.

Presskontakt Marknadschef Air France och KLM

Presskontakt General Manager North Europe North Europe