Kockens AB blir en del av Culinar Sverige AB

Styrelsen i Sveriges Stärkelseproducenter Förening har tagit beslut om att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB. Detta innebär att Kockens AB upphör som bolag och utveckling och satsning av varumärket Kockens och Lailas kommer fortsättningsvis att ske i Culinar Sverige AB.

Målsättningen med förändringen är att skapa en enklare struktur och samla all kompetens och på så vis ytterligare förfina och förbättra företagets kunderbjudande och service inom industri, dagligvaruhandel, restaurang och storhushåll.

”Samordningen är strategiskt viktig. Våra respektive verksamheter kompletterar varandra och på det här sättet samlar vi krafterna inom vår koncern, effektiviserar och skapar fokus för ett hållbart och förfinat kunderbjudande framåt”, säger Hans Holmstedt, VD och koncernchef för Sveriges Stärkelseproducenter Förening.

Culinar Sverige AB är ett livsmedelsföretag som utvecklar och erbjuder ett stort sortiment av ingredienser till livsmedelsindustrin på den europeiska marknaden. Kockens AB erbjuder torkade kryddor, smaksättning, potatismjöl och glutenfria bakprodukter och levererar till dagligvaruhandeln och Foodservice i Norden.

Båda bolagen ingår i koncernen Sveriges Stärkelseproducenter Förening, en ekonomisk förening med omkring 400 lantbrukare som medlemmar/ägare. Koncernen har cirka 500 medarbetare.

Fusionen genomförs den 1 september 2024.

Hans Holmstedt, VD och koncernchef

Tel: 0705-51 75 17. Email: hans.holmstedt@lyckeby.com