Kodameras frukostseminarium: Elitfotbollens utmaningar och möjligheter i digitala medier

Den 3:e december gästades Kodameras frukostseminarium av Åsa Friberg. Åsa är ansvarig för nya medier och information på Föreningen Svensk Elitfotboll, som är en intresseförening för Sveriges elitfotbollsklubbar. Åsa berättar vilka deras utmaningar, och framförallt möjligheter, är i digitala medier.

2011 tog klubbarna i Allsvenskan och Superettan ett beslut att Svensk Elitfotboll skulle driva en framtidssatsning för att utveckla ligorna, kallad NBL17, Nordens Bästa liga 2017. Att satsa digitalt är en viktig del i satsningen för att lyfta ligorna och stärka dess varumärke – men det är hård konkurrens och ett hårt klimat i den digitala världen.

Åsa berättar om Svensk Elitfotbolls resa från början tills där de är idag och vilka deras utmaningar, och framförallt möjligheter, är i de digitala medierna. Hon pratar också om sina erfarenheter kring Facebook och ger tips och råd för att få engagerade följare, hur man kan jobba med sociala medier kommersiellt och mycket annat.