Från vänster: Siri Hamari, Mia Englund, Damon Frost, Laleh Pourkarim, Leif Elggren och Katarina Spik Skum. Fotograf: Karolina Pahlén/Konstnärsnämnden.

Ganneviksstipendiet 2023 går till Leif Elggren, Laleh Pourkarim, Damon Frost, Mia Engberg, Katarina Spik Skum och Siri Hamari

I år är det 10 år sedan Ganneviksstipediet delades ut för första gången.

– Det känns extra högtidligt eftersom det i år är tio år sedan Ganneviksstipendiet, som är ett av Sveriges största kulturstipendier, delades ut för allra första gången. I sitt testamente uttryckte Per Gannevik en önskan om att främja det framtida kulturarvet genom att ge stöd till konstnärer verksamma idag, säger Ellen Wettmark, styrelsens ordförande.

Ganneviksstipendiet delas ut om sammanlagt tre miljoner kronor till sex konstnärer inom områdena bild, form, musik, teater, dans samt film.

– Årets stipendiater är alla exempel på konstnärer som gjort stora avtryck inom sina konstområden och hos sin publik, och vi hoppas att detta stipendium möjliggör för dem att fortsätta att ytterligare fördjupa och utveckla sina respektive konstnärskap, säger Ellen Wettmark, styrelsens ordförande.

I motiveringarna framhålls att alla årets stipendiater ses som inspiratörer inom sina respektive konstområden och de tilldelas 500 000 kronor var för sina konstnärliga livsgärningar.

Stipendiater 2023

Damon Frost DANS
    Katarina Spik Skum FORM
    Laleh Pourkarim MUSIK
    Leif Elggren BILD
    Mia Engberg FILM
    Siri Hamari TEATER

Motiveringarna för valet av respektive Ganneviksstipendiat 2023

DAMON FROST/DANS
    Damon Frost är en av streetdansvärldens mest inflytelserika nyckelpersoner, både som scenkonstnär och pedagog. Med sin unika dansstil är han en av de största inom Popping och Waving. Hans karisma, elegans, stil och uppfinningsrikedom har under decennier berikat dansfältet och förtrollat publiken, både nationellt och internationellt.

Med en fast förankring i sina konstnärliga rötter, har han med outtröttlig energi och inspiration undervisat generationer av dansare, och varit en avgörande kraft för etablering och utveckling av streetdansuttrycken i Sverige. Damon Frost är en livs levande legend.

LEIF ELGGREN/BILD
    Leif Elggren har i decennier påverkat generationer av konstnärer. Med lågmäld humor och svart allvar ställer han de små och stora frågorna utan att lämna något entydigt svar kring teman som kroppen, politik, poesi, demokrati, andlighet och existentiella frågor. Det är ett imponerande mångfacetterat konstnärskap som inte låter sig ringas in. Han rör sig enträget i ett flöde av performance, teckning, dans, musik, text, installationer och mycket mer.

Med ett konsekvent konstnärskap i ett ständigt sökande och grävande i vad det är att vara människa har Leif Elggren stått lite vid sidan om spotlighten men alltid varit lika aktuell.

KATARINA SPIK SKUM/FORM
    Katarina Spik Skums konstnärskap lyser som ett norrsken långt bortom Jokkmokk. I ständig framåtrörelse men alltid djupt förankrad i den lule-samiska duodje-traditionen formar hon sina vackra och egenartade föremål. De vittnar inte bara om platsen hon kommer ifrån men också om händernas kunnande. I sitt värv bidrar hon till vårt kulturarv genom att föra sitt hantverkskunnande vidare med pedagogisk verksamhet och i konstöverskridande samarbeten.
    Med stor hantverksskicklighet kombinerar Katarina Spik Skum förmågan att skapa unika föremål och en egenartad design för vår samtid.

FILM/ MIA ENGBERG
    Mia Engbergs konstnärskap kombinerar suggestiv bildpoesi och filmteoretiska djupdykningar med ett personligt, omedelbart och djupt berörande berättande. Med aktivistens glöd och essäistens eftertänksamhet sträcker sig hennes arbete både bakåt och framåt i tiden, både mot minnets labyrinter och mot en förändrad framtid där bilderna ser helt annorlunda ut. Men hennes filmer befinner sig ändå alltid i ett absolut filmiskt nu, med ett fullständigt engagemang i det förunderliga ögonblick när filmen och åskådaren möts. Mia Engberg har gjort svensk dokumentärfilm svartare, större och vackrare.

LALEH POURKARIM/MUSIK
    Orädd och beslutsam. Laleh Pourkarim vet vad hon vill och har alltid stakat ut sina egna vägar. Över denna popmusikens ängel finns det något självklart äkta, intuitivt och genuint nyfiket. I Lalehs konstnärskap är det fria tänkandet och känslan för rättvisa hela tiden närvarande. Hon sjunger livets lov genom både mörka och ljusa klangbottnar. De existentiella frågor Laleh ofta återkommer till tonsätter i dag några av de stora, förhöjda ögonblicken i våra liv, vare sig det gäller begravningar, bröllop eller skolavslutningar. Hennes musik berör oss över generationsgränser. Laleh har gjort popmusiken rikare.

SIRI HAMARI/TEATER
    Siri Hamari är en konstnär vars lekfulla händer ständigt låser upp nya dörrar till outforskade platser. Vare sig det sker på havets botten eller månens svartvita landskap spänner hon med samma lätthet sin skimrande livstråd. Att balansera på Livets slaka lina är en konst hon behärskar väl. Med tränad kropp och fokuserat sinne rör hon sig hemtamt mellan slapstick och vaudevill, intim tystnad och dramatisk text. Hennes konst skapar oförglömliga minnen hos publiken och stannar kvar länge, länge. De som en gång bevittnat hennes kraft glömmer den aldrig.

Gannevikstipendiet

Ganneviksstipendiet instiftades 2012 och delades ut för första gången 2013 tack vare en stor donation från affärsmannen och konstälskaren Per Gannevik som i sitt testamente lyfte fram Konstnärsnämnden. Genom den stiftelse som bär hans namn delas årligen stipendium ut till svenska konstnärer.

Utdelningen av Ganneviksstipendiet och prisceremoni äger rum 18 september på Kulturhuset i Stockholm kl.18:00-19:30 med efterföljande mingel.

Tidigare Ganneviksstipendiater

2013 Anders Hillborg, Annika von Hausswolff, Cristina Caprioli, Lukas Moodysson och Sören Brunes
    Ale Möller, Helena Franzén, Jan Troell, Sirous Namazi och Suzanne Osten
    Ann Petrén, Britta Marakatt-Labba, Karin Rehnqvist, Lars Norén och Niklas Ek
    2016
    Neneh Cherry, Karin Mamma Andersson, Kenneth Kvarnström, Pernilla August och Staffan Göthe
    Birgitta Egerbladh, Eva Rydberg, Marie-Louise Ekman, Nina Stemme och Per Åhlin
    2018
    Cecilia Edefalk, Josette Bushell-Mingo, Martin Fröst, Stefan Jarl och Örjan Andersson
    2019
    Alexander Ekman, Merit Hemmingsson, Nahid Persson, Staffan Valdemar Holm, Bente Lykke Møller och Ulf Rollof
    2020
    Ana Laguna, Bea Szenfeld, Enno Hallek, Jason Diakité, Michał Leszczyłowski och Tilde Björfors
    2021
    Christine Ödlund, Goran Kajfeš, Ingela Olsson, Kollektivet MYCKET, Niki Tsappos och Roy Andersson
    2022
    Efva Lilja, Karin Dreijer, Mats Jonsson, Robert Fux, Tarik Saleh och Ulla Wiggen

Per Gannvik

• Per Gannevik (1931–2011) var affärsman, konstsamlare och mecenat. Han föddes och växte upp i Jönköping. Båda föräldrarna var lärare och han ärvde ett intresse för konst hemifrån. Med tiden utvecklades hans förkärlek för den mer samtida konsten och hans konstsamlande tog fart.
    • Efter sin död 2011 efterlämnade Per Gannevik en betydande del av sin förmögenhet till Konstnärsnämnden. I enlighet med donatorns önskan bildades en stiftelse som årligen delar ut stipendier till verksamma konstnärer som bidrar till det svenska kulturarvet.
    • Ganneviksstipendiet är ett av de största kulturstipendierna i Sverige i dag. Sedan 2013 har stiftelsen tilldelat framstående konstnärer verksamma inom bild, form, dans, teater, film och musik sammanlagt 31 miljoner kronor.