Årets nomineringskampanj från Stiftelsen Ungt Ledarskap anspelar på ett ledarskap i förändring under Corona-pandemin.

Nyhet -

En hälsning från Ungt Ledarskap: När allt är annorlunda är det viktigt att vara som vanligt

2020 går mot sitt slut och snart kan vi lägga året bakom oss. 2020 är ett år med stark påverkan av Covid-19 och Corona-pandemin, vilket har förändrat oss och våra beteenden i grunden – hur vi förhåller oss till våra medmänniskor, vårt arbete och sysselsättning och hur och när vi rör oss ute i samhället. Vi på Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap är påverkade precis som alla andra, för oss har det inneburit färre tillfällen att samlas och lyfta fram det unga värdebaserade ledarskapet. En sak tar vi dock med oss från detta år; den enorma kreativiteten, omtanken och handlingskraften som har präglat oss. Vi har inte ställt in, vi har ställt om. För oss har det inneburit att utmana oss själva och hitta nya sätt och vägar att nå ut med våra budskap.

I det här nyhetsbrevet ger vi dig en inblick i några av de sakerna vi har gjort under hösten och jag önskar dig en god läsning och hoppas att du blir inspirerad av våra åtta tips att leda värdebaserat som vi har tagit fram tillsammans med några av våra Kompassrosstipendiater. Jag vill också uppmana dig att nominera en ung ledare i din närhet, att nominera en ung ledare är ett sätt att lyfta en person och bekräfta dennes ledarskapet. Jag ger dig också en inblick i den workshop vi arrangerade för unga ledare tidigare i höstas – ta del av årets Kompassrosors tankar på temat ”Tillitens roll i det värdebaserade ledarskapet.”

Vi vill hälsa alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År. Ta hand om varandra så håller vi tummarna för att 2021 blir året då vi igen får ses och diskutera och lyfta vikten av det unga värdebaserade ledarskap tillsammans.

Bästa hälsningar,
Rebecca Sundberg
Verksamhetsledare

Nominera en ung ledare till Kompassrosstipendiet!

Just nu är nästan ingenting som det brukar vara, men egenskaper som gör en värdebaserad ledare är fortfarande desamma. Mod, omtanke och handlingskraft är värderingar som alltid är rätt – men det är när det är svårt som de verkligen betyder något. Vet du någon som har en stark inre kompass? Nominera en ung ledare till stipendiet Kompassrosen redan i dag eller allra senast den 31 januari, så kan vi tacka dem för att de fortfarande är precis som vanligt.

Läs mer om Kompassrosstipendiet här!
Nominera en ung ledare till Kompassrosstipendiet här!

Så leder du värdebaserat i tider av stor ovisshet

Under pandemin har vi följt tio Kompassrosstipendiater för att se hur deras värdebaserade ledarskap förändrats och utvecklats för att klara utmaningarna som ställts de och på deras verksamheter och ledarskap. Samtalen resulterade i åtta tips om hur man leder mer värdebaserat i tider av oro och förändring. Beslutsfattande, medarbetarskap, kreativitet, värderingarnas betydelse och modet att prova nya inriktningar är ämnen som står i fokus.

- Efter att ha fått en inblick i ett flertal verksamheteter genom våra Kompassrosstipendiater ser jag tydligt att pandemin bidragit till möjligheten att vara mer kreativ och våga tänka nytt. Såväl nya tjänster som produkter och helt nya inriktningar har skapats och utvecklats, säger Rebecca Sundberg, verksamhetsledare Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap.

Kompassrosornas åtta tips:

• Lita och lyssna på din inre kompass och dina värderingar
  • Ta ett steg tillbaka och titta på organisationens värderingar
  • Ta hand om ditt team och lyssna in hur de mår
  • Kliv fram som ledare och led med kontinuitet
  • Ledaskap handlar om att våga fatta tuffa beslut
  • Var modig! Ta nya riktningar i ditt företagande, organisation och ditt ledarskap
  • Håll i och håll ut!
  • Ikläd dig inte rollen som superhjälte

”Kompassrosstipendiaterna är goda förebilder som andra kan lära sig mycket av, inte minst kring att skapa tillit och trygghet i teamet, och samtidigt ha mod, omtanke och handlingskraft att förändra och förbättra i tider av osäkerhet”.

Läs tipsen i sin helhet här!
Lär av samtalen här!
Dagens PS uppmärksammade Louise Lindéns arbete under pandemin - läs artikeln här!

Workshop på temat: Tillitens roll i det värdebaserade ledarskapet

Tillsammans med 2020 års Kompassrosstipendiater arrangerades i november en workshop med temat ”Tillitens roll i det värdebaserade ledarskapet”. Inbjudna gäster var unga ledare från hela civilsamhället och dagens talare var Louise Bringselius och årets Kompassrosstipendaiter Omar, Frida, Oliver och Victoria.

Under eftermiddagen diskuterade och reflekterade vi kring utmaningar och möjligheter för ledarskapet nu och i framtiden. Eftermiddagen inspirerade till mod, omtanke och handlingskraft för att göra skillnad där de unga ledare är och verkar.

Följ oss gärna i våra kanaler och dela gärna kampanjen till fler i ditt nätverk!