Högtryck på Stiftelsen Ungt Ledarskap

Våren har kommit, vilket utöver snödroppar i rabatterna också innebär mycket kul på Stiftelsen Ungt Ledarskap. Under februari månad har vi gått igenom alla nomineringar och ansökningar till Kompassrosen och ett antal kandidater har intervjuats. Det har som vanligt varit fantastisk läsning och oerhört många unga ledare med mod, omtanke och handlingskraft som kärnvärderingar och stora drivkrafter. I detta nyhetsbrev presenterar vi personerna bakom 10-i-topp-listan, vi vill visa fler unga förebilder än enbart de som slutligen får stipendiet. I detta nyhetsbrev får ni också ta del av röster från en av våra huvudpartners, vi har ställt några frågor till Stena om deras syn på ungt ledarskap. Vi berättar också mer om när Kungen under mars månad besökte några av våra tidigare Kompassrosstipendiater. Spännande läsning helt enkelt!

Topp-tio-kandidater till stipendiet Kompassrosen

För första gången presenterar vi våra topp-tio-kandidater till vårt stipendium Kompassrosen som varje år delas ut till unga ledare som är modiga, omtänksamma och handlingskraftiga. Det känns fantastiskt roligt att kunna lyfta dessa unga och inspirerande förebilder. Vi är så glada att ha tagit del av deras personliga berättelser och reflektioner kring ledarskap. Vi önskar er all lycka!

Förebilder att hålla ögonen på:

1. Afnan Khabiri, Jokkmokk IF
  2. Aliya Imanlui, Ung Integration
  3. Amanda Palmér, Bollnäs Konståkningsklubb
  4. Andra Farhad, Börshajen
  5. Anton Hegart, Ung Företagsamhet
  6. Balqis khattab, Möllan Basement
  7. Felicia Margineanu, OhSnap!
  8. Hasan Kilic, Handelsbanken
  9. Louise Lindén, Live Green Festival
  10. Susanna Charboti, Vård på Centralen

Årets Kompassrosstipendiater presenteras den 20 april.

Läs mer om respektive kandidat här.

Cecilia Andrén Nyström, grundare av tränarutbildningsprogrammet Futebol dá força, mottagare av Kompassrosen 2014. Foto: Stiftelsen Ungt Ledarskap

Christel Armstrong Darvik, Stena om partnerskapet med Stiftelsen Ungt Ledarskap

Stena har varit huvudpartner till Stiftelsen Ungt Ledarskap i tio år. Vi passade på att ställa några frågor till Christel Armstrong Darvik kring samarbetet och Stenas syn på ungt ledarskap.

”Det behövs en tillåtande kultur där alla olika perspektiv och kompetenser kan tas tillvara. Då tror jag att unga känner att de vågar och vill ta på sig ledarrollen och utvecklas i den”.

Varför tycker ni att det är viktigt med ungt ledarskap och hur arbetar ni med det på Stena?

De unga är vår framtid och att stötta dem och ge dem rätt förutsättningar att utvecklas och bidra med sin fulla potential är av stor betydelse. Att de får insikter om ledarskap och kraften i det i unga år tror vi ger dem ännu bättre möjligheter i yrkeslivet. På Stena har vi de

senaste åren anställt fler yngre personer i ledarroller. Vi har också låtit några ungdomar som sommarjobbat hos oss få testa på att jobba som arbetsledare för andra ungdomar efter några år. De unga ledare vi har får teoretisk utbildning, coachning vid behov och vi tydliggör vem man kan fråga om frågor kring ledarskapet dyker upp.

Varför stödjer ni Stiftelsen Ungt Ledarskap och vad har partnerskapet gett er?

Vi delar stiftelsens uppfattning om betydelsen av ungt ledarskap och tycker att Stiftelsen bedriver arbetet med detta på ett utmärkt sätt. Partnerskapet har framförallt gett oss inspiration och framtidstro när vi ser presentationen av Kompassrosstipendiaterna. Vilka ungdomar, helt fantastiskt. Vi har också själva startat givande samarbeten med ett par av dem. Utöver det har vi uppskattat mentorskapet i Värdebaserat Ledarskap. Genom mentorskapet får våra anställda träffa fantastiska ungdomar och jag tror att de får ut och lär sig minst lika mycket i de gemensamma mötena som ungdomarna gör.

Vad är ditt bästa tips för att lyfta och stärka unga i ledande roller inom er organisation?

Det behövs en tillåtande kultur där alla olika perspektiv och kompetenser kan tas tillvara. Då tror jag att unga känner att de vågar och vill ta på sig ledarrollen och utvecklas i den. Till de unga ledarna vill jag säga – be om stöd och coachning men stå också på dig. Ungas perspektiv behövs för att utveckling och förändring ska ske på bästa sätt.

Kompassrosstipendiater fortsätter utvecklas och besöks av HMK

Vi får ofta frågor hur det har gått för tidigare Kompassrosstipendiater och i detta nyhetsbrev passar vi på att lyfta fram ett par av dem. Poliserna Hanna Bjäregård och John Franco har båda mottagit Kompassrosen inom offentlig sektor 2009 respektive 2014. Läs mer om besöket här.

Kungen har även besökt Madeleine Sundell som i dag arbetar som samordnare mot människohandel på Frälsningsarmén. Tillsammans med Madeleine besökte Kungen ett av Frälsningsarméns kvinnocenter. Läs mer om besöket här.

H.M. Konungen tillsamamns med Kommendör Eva Kleman, Kompassrotstipendiat Madeleine Sundell från Frälsningsarmén. Foto: Frälsningsarmén

”Jag är så tacksam att jag valde att vara med!”

Cecilia Andrén Nyström, grundare till Futebol dá Forca och Kompassrosstipendiat 2014, har just avslutat ett år i Novares mentorprogram. Hon var först tveksam till att delta; Jag var lite trött på att få goda råd från personer som ”varit med ett tag”. Det är absolut givande men kan också vara irriterande. Min mentor var ett ovärderligt bollplank och hon har tvingat mig att utmana mina tankemönster, idéer och beteenden. Det har varit så givande och roligt för oss båda!, säger Cecilia.Cecilias mentor var Catharina Gehrke, Generalsekreterare för SOS Barnbyar med gedigen erfarenhet från näringslivet.

Vill du utvecklas tillsammans med en mentor?

I Novares och Veckans Affärers Mentorprogram fårframtidens ledare näringslivets mest tongivande ledare som mentorer, för att utvecklas i sin roll. Genom nätverksträffar skapas ett forum för att diskutera aktuella affärs- och samhällsutmaningar. I programmet blandas personer från civilsamhället och näringslivet, olika roller och generationer. Skulle du inte ha möjlighet till finansiering av hela programkostnaden, kan du söka ett av stipendierna för ideell/offentlig sektor, sociala entreprenörer och politiker. Du kan även nominera en av dina medarbetare!

För mer information kontakta sofie.jungmar@novare.se.

Men önskar om en härlig vår,

Rebecca Sundberg
Verksamhetsledare,