Kompassrosstipendiat 2019, Shanga Aziz, Alexandra Tecle, Hamza Mostafa, foto: Nathalie Malic/Stiftelsen Ungt Ledarskap

Årets Kompassrosstipendiater är: Shanga Aziz, Hamza Mostafa och Alexandra Tecle

Den 24 april delar H.M. Konungen ut stipendiet Kompassrosen, som i år går till Shanga Aziz, ordförande för Locker Room Talk, Hamza Mostafa, initiativtagare till Life2mothers och Kvarter1 och Alexandra Tecle, styrelseledamot i Stockholm Basket och KFUM JKS, på Kungliga slottet i Stockholm. Med högt engagemang, enorm drivkraft och stor ödmjukhet bidrar de på sitt personliga sätt till ett öppnare och mer jämställt samhälle, samtliga med stöd i ett värdebaserat ledarskap.

Bakom stipendiet Kompassrosen, som delas ut till unga ledare under 25 år som visat särskilt prov på mod, omtanke och handlingskraft, står Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap. Stipendiebeloppet uppgår till 50 000 kronor per stipendium och delas ut för 13:e året i rad, hittills har 38 unga ledare fått stipendiet.

– Årets Kompassrosstipendiater är starka förbilder för ett ungt värdebaserat ledarskap. Gemensamt för årets stipendiater är att de alla tydligt skapar bättre förutsättningar för andra och bidrar till en mer inkluderande och jämställd värld. Ett ungt och nyfiket värdebaserat ledarskap fyllt med mod, omtanke och handlingskraft behövs för att möta samhällets utmaningar idag, säger Rebecca Sundberg, verksamhetsledare Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap.

Shanga Aziz, 21 år, från Finspång. Han är grundare och ordförande för Locker Room Talk, som dagligen kämpar för att skapa ett mer jämställt Sverige. Genom att arbeta förebyggande med att utbilda unga killar stoppas skitsnacket i omklädningsrummet och utmanar traditionella manlighetsnormer. Shanga tar emot Kompassrosen för att han ”med värdebaserat ledarskap, fyllt av mod, bryter normer och bidrar till ett bättre samhälle när han utbildar unga killar om jämställdhet och schyssta attityder”.

Hamza Mostafa, 21 år från Linköping. Han tar emot Kompassrosen för att han ”med värdebaserat ledarskap, baserat på omtanke och medkänsla skapar nya möjligheter och framtidstro för sina medmänniskor världen över”. Genom initiativen Tjugaräddarliv, Life2mothers och Kvarter1 gör han verklig skillnad. Hamza brinner för jämställda rättigheter bland unga i Linköpings utanförskapsområden, såväl som i andra delar av världen.

Alexandra Tecle, 21 år från Skärholmen. Hon är ledare och styrelseledamot i Stockholm Basket, Jakobsbergs gård och KFUM JKS där hon jobbar för ungas möjlighet att påverka och ta plats i maktens korridorer. Hon tar emot Kompassrosen för att hon ”med ett värdebaserat ledarskap, byggt på inkludering och skapar förutsättningar för fler unga att ta plats i ledande roller”.

För mer information och ackreditering kontakta:
Rebecca Sundberg, verksamhetsledare Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap, 0706 72 84 70 eller epost:rebecca.sundberg@ungtledarskap.se

Louise Bergén, presskontakt Kompassrosstipendiaterna, telefon: 0704 91 90 96 eller epost:louise.bergen@hedbergpr.se

För pressackreditering stipendieutdelning 24 april kontakta Kungl. Hovstaternas Informationsavdelning, epost: press@royalcourt.se telefon: 08-402 60 00