Ännu fler KRAV-märkta bönder behövs

Under förra året valde 40 nya lantbrukare att odla KRAV-märkt och det innebär att det totalt finns 3754 KRAV-märkta bönder. De allra flesta återfinns i Västra Götaland. Statistiken visar också att den KRAV-godkända arealen ökade under 2013.

Idag presenteras KRAVs marknadsrapport som bland annat visar på försäljningsökningar för åttonde året i rad. Plus 15 procent för KRAV-märkt försäljning i butik och totalt plus 13 procent för ekologiskt och KRAV-märkt även inberäknat offentlig sektor.

– 2013 blev ett riktigt bra år för försäljningen av KRAV-märkt mat. Ökningen är huvudsakligen driven av ett ökat konsumentintresse, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV.

I produktionen tillkom 40 nya KRAV-märkta bönder och den totala KRAV-certifierade arealen ökade med 2 procent under 2013. Så här såg ökningarna ut per gröda:

• Spannmål, + 10 procent
  • Oljeväxter, + 22 procent
  • Grönsaker, +18 procent
Samtidigt är det tydligt att omställningen av det svenska lantbruket till KRAV inte håller samma fart som försäljningen. Statstik från 2013 visar att arealen som ligger i karens och inväntar certifiering minskade.

– Det här är oroande eftersom det kan innebära att svenska bönder går miste om affärsmöjligheter. Den inhemska efterfrågan är stark. Just nu har vi till exempel stora behov av ägg, gris, frukt och grönsaker, säger Johan Cejie.

Besök vår webbplats http://www.krav.se/marknadsrapport2014 finns hela rapporten som pdf samt pressbilder.

Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018 17 45 17
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV 070 665 95 30