Bönder fortsätter ställa om till KRAV

Bönder fortsätter ställa om till KRAV

Under årets första fem månader har 85 bönder ställt om till KRAV-certifierad produktion. Totalt finns cirka 4000 KRAV-bönder i Sverige varav flest i Västra Götaland.

Mellan januari och maj 2012 har sammanlagt 85 bönder valt att KRAV-certifiera sin produktion.

David Edeen på Lisjö Säteri i Västmanland är en av bönderna. I år har han påbörjat sin omläggning till KRAV på 250 av gårdens totalt 650 hektar.

–  Växtodling intresserar mig mycket och jag tror mer på det sättet att odla. Den konventionella odlingen står och trampar, medan utvecklingen går snabbt på KRAV-sidan. Rent ekonomiskt får jag ett betydligt större netto och en större säkerhet. Jag hoppas kunna expandera KRAV-odlingen framöver, säger David Edeen.

David är en av två nya KRAV-bönder i Västmanland, som totalt har 165 KRAV-bönder. Västra Götaland är det län som idag har flest KRAV-bönder, 1056 och under årets första månader tillkom 30 nya KRAV-bönder i länet. David Edeen tror att antalet KRAV-bönder har stor betydelse för att öka omläggningen till KRAV:

–  I Västra Götaland finns det många förebilder inom KRAV-odling. De visar  att det går bra och det drar med sig andra, säger David Edeen.

I dag finns det cirka 4000 KRAV-bönder i Sverige.

Bli KRAV-odlare

David Edeen, KRAV-bonde, Lisjö Säteri, Västmanland, 070-3215925
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV, 070-665 95 30

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det över 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 200 KRAV-certifierade produkter och cirka 2 000 livsmedelsföretag, butiker och restauranger.
• All KRAV-produktion kontrolleras.