Framtidens konsumenter vill köpa KRAV-märkt

En ny rapport visar att allt fler konsumenter vill köpa mer KRAV-märkt och ekologisk mat. Utöver mejeri, så är det framförallt kategorierna frukt och grönt och kött som kommer att öka mest. Rapporten släpps i samband med Livsmedelsdagarna i Tylösand med temat ”Framtidens konsument”.

Framtidens konsument vill köpa mer KRAV-märkt och ekologisk mat, enligt en rapport som KRAV har tagit fram i samarbete med analysföretaget SRC, Scandinavian Retail Center.

Av den totala försäljningen av KRAV-märkta produkter är mejeriprodukter den största kategorin med cirka en tredjedel. Rapporten visar tydligt att kategorierna frukt och grönt och kött är de som står näst på tur hos konsumenter som köper KRAV-märkt. Av de över 240 personer som tillfrågats i mejeridisken i sex butiker i Sverige uppgav 82 procent av de som köpte KRAV-märkta mejeriprodukter att de även köper KRAV-märkt frukt och grönsaker och 42 procent köper även KRAV-märkt kött.

– Studien visar att det finns en stor grupp konsumenter som verkligen är beredda att betala för mer för KRAV-märkt mat. Denna grupp har lagt om en stor del av sina mejeriinköp, och nu ser vi att de intresserar sig för frukt, grönsaker, kött och chark.  säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV.

Johan Cejie menar att det är rätt självklart att det är dessa kategorier som utvecklas snabbt.

– Det är här som skillnaderna är som störst. Rena fräscha frukter och grönt och djur som faktiskt har fått leva på ett sätt som de är skapta för, det är tydliga mervärden i jämförelse med annan mat, säger Johan Cejie.

Idag står försäljningen av KRAV-märkt mat i Sverige för cirka fyra procent av svensk livsmedelsförsäljning. Det är bra, men långt ifrån tillräckligt. KRAVs ambition är att höja andelen till 20 procent år 2020, även inräknat försäljning till offentlig sektor. Rapporten har tagits fram för att nå djupare insikt och kunskap om konsumenternas köpvanor.

Rapporten finns att ladda ner här eller hämta i KRAVs monter på Livsmedelsdagarna.

Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018 17 45 17
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV 070 665 95 30