Här kan du köpa KRAV-märkt julskinka

Här kan du köpa KRAV-märkt julskinka

Fler än dubbelt så många butiker väljer att sälja KRAV-märkt julskinka i år jämfört med 2012. Sammanlagt har 20 butiker tagit in KRAV-märkt julskinka i sitt sortimentet.

I år finns det cirka 6 ton KRAV-märkt julskinka till försäljning i butik och restaurang. Det är rekord! Under 2012 var volymen KRAV-märkt julskinka cirka 3,5 ton.

På webb-butiken Ekobeställarna i Östersund och Göteborg har man sålt KRAV-märkt julskinka de senaste fem åren.

– Det finns inte en chans att vi skulle sälja någon annan julskinka. Det är viktigt att den är KRAV-märkt eftersom KRAV går ett steg längre än alla andra vad gäller djuromsorg. Dessutom säljer inte vi produkter med tillsatt nitrit, säger Leif Strandh på Ekobeställarna.

Leif Strandh skulle gärna köpa in ännu fler KRAV-märkta julskinkor:

– Våra konsumenter vill verkligen ha nitritfria produkter och vi märker att de efterfrågar mer och mer för varje år.

Nitrit tillsätts i julskinkor och charkprodukter för att hållbarheten ska bli längre och för att köttet skafå en rödare färg. Nitrit är en tillsats som KRAV inte tillåter av försiktighetsskäl eftersom forskning visar att nitrosaminer kan ge cancerframkallande effekter (nitrit omvandlas till nitrosaminer i magsäcken).

De som använder nitrit hävdar att det skyddar botulism, en ovanlig smitta som i värsta fall kan leda till dödsfall. Smittskyddsinstitutet uppger att Sverige sen 1969 haft ett tiotal inhemskt smittade fall av botulism och att samtliga har kommit från heminlagd sill/strömming, sill konserv, rökt eller gravad fisk.

I Finland där till exempel julskinkan är nitritfri uppger Institutet för hälsa och välfärd likvärdiga uppgifter. Botulism är ovanligt och när den uppstår kommer smittan från rökt eller felaktigt konserverad fisk och otillräckligt värmebehandlade hemkonserver.

I följande butiker kan du köpa den KRAV-märkta julskinkan:

KONTAKT:
Kristin Cooper, KRAV 070 665 95 30