Emma Al Samarrai och Margot Derhej går i ettan på Bjurslättsskolan. Foto: Reko gårdar

KRAV-märkt kyckling serveras i "bamba"

Göteborgs stad satsar på 100 procent ekologisk kött i skolmaten. Ett av kommunens centralkök har därför tecknat nytt avtal med företaget Reko som gör att de nu kan servera svensk, KRAV-märkt kyckling.

Med gemensamma krafter har Göteborgs stad, Reko, KRAV och Martin Servera tillsammans gjort det möjligt för elever att äta KRAV-märkt kyckling i skolan. Centralköket Matlandet i Lundby, som varje dag tillagar 6500 portioner skolmat, köper sedan början av maj in KRAV-märkt kyckling.

- När Göteborgs stad beslutade att allt kött i kommunen ska vara ekologiskt år 2014 var det första vi gjorde att göra plats ekonomiskt för kött av god kvalitet. Genom att välja bort färdigmat och istället laga från grunden, till exempel fond och buljong har vi utrymme att köpa bra ekologiska råvaror. Dessutom lagar vi mat efter säsong för att få ner priserna och kunna servera god mat över hela året. Genom att välja bra och smakrikt kött kan mängden kött minskas och andra proteinkällor tillsättas; till exempel bönor i köttfärssåsen, säger Joachim Johansson, köksmästare på Matlandet på Lundby Skola.

Tidigare har det varit svårt att få tag på tillräckliga volymer av vissa råvaror, till exempel KRAV-märkt eller ekologisk kyckling. Rekos satsning på KRAV-märkt kyckling innebär en dubblering av den totala produktionen av KRAV-märkt kyckling i Sverige. Tidigare var endast 0,2 procent av den kyckling som föds upp i Sverige ekologisk och KRAV-märkt.

- Vi på Reko strävar efter att hela tiden driva den ekologiska utvecklingen framåt. Skolmåltiderna i Sverige är många. Därför är det viktigt för oss att så många skolluncher som möjligt är ekologiska. Det känns fantastiskt att veta att våra barn och äldre får äta en god och högkvalitativ kyckling från Reko, för det tycker vi att dem förtjänar. Det är en fråga som vi brinner för och känns extra bra att bidra till, säger Sebastian Holm, VD på Reko gårdar.

Organisationen KRAV anser att alla barn har rätt till ekologisk skolmat:

- KRAV-märkt och ekologisk mat är en investering för framtida generationer. Matgästerna i dagens skolor förtjänar mat som inte förorenar vår jord och våra vattendrag. Dessutom smakar det gott i både hjärta, hjärna och mage, säger Staffan Carlberg, kundansvarig offentlig sektor, KRAV.

Även mästerkocken Håkan Thörnström som driver restaurangen Thörnströms kök i Göteborg är engagerad i de ekologiska måltiderna i Göteborg. Håkan brinner både för ekologiskt och att barn och äldre ska få så bra mat som möjligt.

• Skillnad mellan KRAV-märkt och EU-ekologisk kyckling: http://www.krav.se/sa-blir-honan-krav-godkand
  • Om Rekos satsning på KRAV-märkt kyckling: http://www.mynewsdesk.com/se/krav/pressreleases/aarets-omlaeggare-prisade-paa-ekogalan-1303377

Sebastian Holm, VD Reko gårdar, 0768 – ­52 10 40
Staffan Carlberg, kundansvarig offentlig sektor, KRAV, 070-311 05 70