Ny ordförande i KRAVs styrelse

Ny ordförande i KRAVs styrelse

Idag valdes KRAV-bonden Elisabeth Gauffin till ordförande i KRAVs styrelse. Hon efterträder Bo Berg, som varit ordförande i sex år.

Tillsammans med sin familj driver Elisabeth Gauffin sedan 1986 mjölkgården Stabby Gård utanför Uppsala. Gården blev KRAV-certifierad 2006.

– Det är roligt och intressant att arbeta både praktiskt och strategiskt med KRAV, som bonde och i styrelsen, säger den nyvalda ordföranden Elisabeth Gauffin.

Elisabeth Gauffin har varit med i KRAVs styrelse sedan 2011 och har också mångårig erfarenhet av tidigare styrelsearbete inom bland annat LRF, Arla Foods och Almi Företagspartner. Hon är också en av de drivande krafterna i mejeriföreningen ”Sju gårdar”.

– Elisabeths kunskaper och erfarenheter från livet på gården och i styrelserummen skapar en unik kombination, vilket bidrar till KRAVs trovärdighet i arbetet för att få fler att välja KRAV av lust, säger Lars Nellmer, VD för KRAV.

På dagens årsmöte slutade ledamöterna Helena Donar, tidigare Arla, och Helena Röcklinsberg, universitetslektor i djuretik, SLU i Uppsala. Två nya valdes in i styrelsen, Ann Freudenthal, Senior manager Arla brand och Bo Algers, veterinär och professor i husdjurshygien vid Institutionen för husdjurens miljö och hälsa i Skara.

Elisabeth Gauffin, ordförande i KRAVs styrelse, 070-536 03 61
Lars Nellmer, VD för KRAV, 018-17 45 01
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV, 070-665 95 30

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det över 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 200 KRAV-certifierade produkter och cirka 2 000 livsmedelsföretag, butiker och restauranger.
• All KRAV-produktion kontrolleras.