Nya rekord för KRAV

Nya rekord för KRAV

Försäljningen av ekologisk och KRAV-märkt mat ökar för sjunde året i rad. Under 2012 ökade grossisternas försäljning till restauranger och storkök med minst 30 procent medan dagligvaruhandelns ökning var något svagare, enligt KRAVs marknadsrapport som presenteras idag.

KRAVs årliga marknadsrapport ger en unik och bred sammanställning över både produktion och försäljning av ekologiska och KRAV-märkta produkter. Den visar bland annat att värdet på eko-försäljningen i dagligvaruhandeln fortsatte att öka under 2012, om än svagare än tidigare års försäljningsökningar:

• Axfood + 12 procent
  • Ica +0,3 procent
  • Coop -1 procent

–  Det är oerhört glädjande att försäljningen av ekologiskt och KRAV-märkt fortsätter öka i år igen, på tvärs mot  lågkonjunkturen, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV. Han fortsätter:

– Vi ser tydliga signaler på en ökad prispress och eftersom marknaden mäts i kronor innebär det att det faktiskt har sålts ännu fler ekologiska varor under 2012. Den befriade arealen och antalet människor som slipper exponeras för bekämpningsmedel ökar alltså fortare än marknadens värde.

I restaurang- och storköksbranschen ökar de två stora grossisterna Martin & Servera och Menigo med cirka 40 respektive 30 procent. Antalet KRAV-märkta restauranger har ökat med cirka 200 och nu finns sammanlagt fler än 800 i Sverige. Det innebär större möjligheter att bli serverad ekologisk mat på restaurangen och i skolan.

–  Det är inte så krångligt med ekologiskt som många inom restaurang och storhushåll tycks tro, säger Christina Gezelius, Informationschef, Martin & Servera.

Hos båda grossisterna är det de KRAV-märkta mejeriprodukterna som säljer allra bäst.I dagligvaruhandeln minskar däremot försäljningen av mejeriprodukter.

I  dagligvaruhandeln ökade försäljningen i bland andra följande kategorier:

• KRAV-märkt centralpackat kött, +58 procent
  • KRAV-märkta ägg, +7 procent
  • KRAV-märkt och EU-ekologisk barnmat, + 5 procent
  • KRAV-märkta och EU-ekologiska färska kryddor, +14 procent

Besök vår webbplats, där finns hela rapporten som blädderbar pdf och pressbilder.

Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018 17 45 17
Kristin Cooper, Pressansvarig och tf. Marknadschef KRAV 070 665 95 30