Rekordstor areal för KRAV

Rekordstor areal för KRAV

Aldrig någonsin tidigare har så många hektar av svensk åkermark varit certifierade enligt KRAVs regler. Under 2012 producerade över 230 000 hektar KRAV-certifierade grödor. Det är en ökning med 6 procent jämfört med 2011.

Under 2012 har drygt 100 lantbrukare ställt om till KRAV. Av dessa är drygt 20 gårdar som i huvudsak har spannmålsproduktion. Övriga lantbrukare har någon form av djurhållning på gården.

Största ökningen av KRAV-märkt åkermark under 2012 skedde i Västerbottens län där arealen nästan fördubblades. Flest hektar KRAV-märkt åkermark finns i Västra Götalands län.

–  Den viktigaste drivkraften för att lägga om till KRAV är att få bättre ekonomi. Många av dem som lägger om är också intresserade av att utnyttja biologin mer än kemin, säger Jan Hill, ekorådgivare i Västra Götalands län.

En av dem som ställt om till KRAV-märkt odling är David Edeen på Lisjö Säteri i Västmanland.

– Jag tror mer på det här sättet att odla. Den konventionella odlingen står och trampar, medan utvecklingen går snabbt på KRAV-sidan. Det är roligare också, säger han.

Göran Karlsson på Lantmännen upplever
brist på KRAV-certifierad spannmål i Sverige.

– Det gäller framför allt spannmål till foder. Dessutom ser jag en möjlighet till export vissa år och till vissa marknader då vi har en bra och eftertraktad kvalitet, säger han.

Trots att fler bönder fortsätter ställa om till KRAV har det blivit färre lantbrukare totalt sett, strax under 4 000. De absolut vanligaste orsakerna till att lantbruk lämnar KRAV är har att göra med storleksrationaliseringen; lantbruksföretagen upphör vid generationsskifte, och små gårdar slås samman.

Att just åkerarealen ökar är verkligen positivt. Vi har under en tid sett att importen av till exempel spannmål  har ökat och tagit marknadsandelar. Jag hoppas att vi nu ser att det svenska lantbruket börjar ta hem de vinster som finns att hämta, säger Johan Cejie, Försäljningschef KRAV.

Antal KRAV-bönder uppdelade per län

På bilden syns Roland Höckert, KRAV-märkt bonde. Läs mer om honom här.

Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018 17 45 17
Kristin Cooper, Pressansvarig och tf. Marknadschef KRAV 070 665 95 30