Rekordmånga offentliga verksamheter köper ekologiskt

Under 2009 klarade fem kommuner och landsting regeringens målsättning om 25 procent ekologiska matinköp, visar nya siffror från Ekomatsligan som presenteras i tidningen Proffs med KRAV.

– Det är fantastiskt att så många kommuner och landsting redan ett år innan måldatum nått 25 procentmålet. Det visar vilken stor betydelse det nationella målet haft för utvecklingen av ekologiskt i offentlig sektor. Nu behöver vi ett nytt nationellt mål och jag kastar bollen vidare till politikerna, säger Eva Fröman, EkoMatCentrum som med finansiering från KRAV sammanställt den enkät som ligger till grund för Ekomatsligan.

Ekomatsligan 2010 toppas fortfarande av Lunds kommun, med 33,6 procent och Uppsala Läns Landsting, som halkat ned till en andra plats med sina 27,8 procent ekologiska inköp under 2009. En uppstickare i Ekomatsligan 2010 är Torshälla stadsdelsförvaltning som klättrar från en nionde plats till en tredje plats. 27,4 procent av alla inköp är ekologiska.

– Det handlar om att avdramatisera beställningsrutinerna, säger Marja Järtelius, kostchef i Torshälla, till tidningen Proffs med KRAV.

Torshällas omställning till mer ekologiska livsmedel har gjorts inom befintlig budget. Fokus har varit att ställa om basvaror till KRAV-märkta och för att få upp volymer på till exempel ekologisk köttfärs planerades tre olika köttfärsrätter på ett rullande åtta veckors schema.

Jag vet att det är eldsjälar som ligger bakom dessa framgångar. Nu behövs tydligare strukturellt stöd i organisationer och politisk handlingskraft. Flera ekosystem är hotade och de vardagliga matvalen har stor påverkan. Vi behöver öka omställningstakten, säger Pia Högström, Marknadschef KRAV.

Tidningen Proffs med KRAV skickas nu ut till alla offentliga och privata kök inom offentlig verksamhet. Tidningen ger flera tips hur offentlig verksamhet kan öka andelen ekologiska inköp, till exempel med hjälp av säsongsanpassade menyer, fler vegetariska rätter och så stora beställningar som möjligt. Den kompletta rapporten, Ekologiskt i offentliga storhushåll 2010, presenteras tisdagen den 27 april.

Hur gick det för din kommun?
Ladda hem hela Ekomatsligan
Ladda hem Proffs med KRAV (pdf)

Beställ Tidningen Proffs med KRAV

Pia Högström, Marknadschef KRAV 018 17 45 03