Satsar på att dubblera försäljningen av KRAV-kött

Svenskt Butikskött och KRAV inleder ett unikt samarbete för att stimulera efterfrågan på KRAV-märkt kött, som har större miljönytta än vanligt kött. Förhoppningen är att dubblera försäljningen under de närmsta åren.

Svenskt Butikskött har under de senaste åren varit en drivande kraft för att öka utbudet av ekologiskt kött av hög kvalité. Nu satsar företaget och KRAV på att öka efterfrågan på KRAV-märkt kött.

– Vår förhoppning är att dubbla försäljningen av KRAV-märkt kött inom tre till fem år, säger Dirk van der Krogt som tar sig an uppgiften från och med slutet av mars då han tillträder sin tjänst på Svenskt Butikskött.

Dirk van der Krogt har tidigare arbetat för föreningen Ekologiska Lantbrukarna och har stor erfarenhet av den ekologiska marknaden.

– Vi vet att efterfrågan finns, men produkterna måste synas bättre i butikerna, säger Dirk van der Krogt.

Till exempel kommer Dirk att jobba direkt med butiker för att öka skyltning och marknadsföring, men också för att öka förståelsen för vad KRAV-märkt kött innebär.

– KRAVs regler innebär inte enbart god djurvälfärd, utan bidrar också till flera miljö- och klimatfördelar. Vi är övertygade om att det även leder till större smakupplevelser vid matbordet, förutsatt att konsumenterna känner till det, säger Lars Nellmer, VD för KRAV.

Svenskt Butikskött
Marknadsutvecklingen för KRAV-märkt kött (KRAVs marknadsrapport)

Dirk van der Krogt, Kategoriansvarig för ekologiskt kött, chark och fågel, Svenskt Butikskött: 073-752 24 97
Thomas Östlund, VD Svenskt Butikskött, 08-448 09 10
Lars Nellmer, VD KRAV, 018-17 45 01
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV, 070-665 95 30

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det över 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 200 KRAV-certifierade produkter och drygt 2 000 livsmedelsföretag, restauranger och butiker.
• All KRAV-produktion kontrolleras.