Sveriges första Årets Ekokock korad

Sveriges första Årets Ekokock korad

Det blev Luqaz Ottosson, kock på KRAV-certifierade restaurangen Lilla Bjers på Gotland, som vann den allra första upplagan av Årets Ekokock. Som vinnare ska Luqaz under kommande året vara KRAVs profilkock och sprida kunskap om betydelsen av att välja KRAV-märkt och ekologisk mat.

– Luqaz är en god ambassadör för det KRAV-märkta köket. Han lagar god, spännande, naturlig och modern mat baserat på vad trädgården har att erbjuda, säger Ulrika Brydling, tävlingsledare för Årets Ekokock.

Uppgiften för de tävlande i Årets Ekokock var att skapa en modern restaurang-rätt baserad på valfri KRAV-märkt nöt-detalj samt egna utvalda KRAV-certifierade råvaror. Luqaz vinnande rätt bestod av högrevskärna med krokiga morötter, buljongkokt grönkål samt timjanbakad lök.

Juryns motivering löd: En naturlig, elegant och fantastiskt smakrik rätt som med stolthet lyfter fram råvaror som andra hade ratat.

– Tanken med högreven var att visa hur man kan använda en billigare detalj av djuret och att fokus inte alltid behöver ligga på biff, filé eller entrecote. Jag använde mig dessutom av de grönsaker som är bäst på lilla Bjers just nu och tog också tillvara på de krokiga morötterna som ingen vill köpa för att de ser lite konstiga ut, säger Luqaz.

– Tycker det ska bli väldigt spännande att få vara KRAVs profilkock, hoppas på många roliga och lärorika samarbeten

Årets Ekokock avgjordes i samband med matdagarna Mat2014 i Växjö och syftet är att uppmärksamma alla professionella kockar och restauranger som aktivt väljer KRAV-märkt och ekologiskt. Visionen är att det ska bli en stor och attraktiv tävling på både nationell och nordisk nivå.

– Det känns fantastiskt kul att Luqaz blev Sveriges första Årets Ekokock, och kul att Lilla Bjers, som är en KRAV-certifierad restaurang på högsta nivån, återigen visar sig på styva linan. Nu ska det bli väldigt spännande att se vad vi kan utveckla för samarbeten framöver, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV

Idag finns cirka 800 KRAV-certifierade restauranger i Sverige. En KRAV-märkt restaurang innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering.

En restaurang kan certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av maten som är tillagad med KRAV-godkända råvaror. Ju mer KRAV-godkända råvaror desto fler KRAV-märken:

•  Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter eller 15 KRAV-godkända livsmedel

•  Två märken = minst 50 % KRAV-godkända produkter

•  Tre märken = minst 90 % KRAV-godkända produkter

Årets Ekokock: http://www.krav.se/arets-ekokock

Ulrika Brydling, tävlingsledare Årets Ekokock, 070 640 06 98
Luqaz Ottosson, vinnare, kock på KRAV-märkta restaurangen Lilla Bjers, 073 416 33 81
Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018-17 45 17
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV, 070-665 95 30