​  Wayne’s Coffee KRAV-märker alla kaféer

​ Wayne’s Coffee KRAV-märker alla kaféer

En av Nordens största kafékedjor har fattat beslut att KRAV-märka sina 88 kaféer i Sverige. Det innebär till exempel att mjölken, kakaon och flera storsäljande bakverk och många fler produkter som serveras är ekologiska.

Idag finns cirka 800 KRAV-certifierade restauranger i Sverige. Nu utökas listan eftersom Wayne’s har fattat beslut om att KRAV-märka sina 88 kaféer.

– Det är viktigt att företag i vår storlek tar sitt ansvar och serverar så hållbart producerade råvaror som möjligt. Det har vi strävat efter sedan starten för tjugo år sedan. Vi är stolta över att kunna erbjuda kunderna ett bra utbud av KRAV-märkta och ekologiska råvaror, säger Daniel Nordström, produktutvecklingschef på Wayne’s Coffee.

Restauranger kan KRAV-certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med KRAV-godkända råvaror. Ju fler KRAV-godkända råvaror, desto fler KRAV-märken:

• Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter eller 15 KRAV-godkända livsmedel
  • Två märken = minst 50 % KRAV-godkända produkter
  • Tre märken = minst 90 % KRAV-godkända produkter

Antalet KRAV-märken på en restaurang eller ett kafé säger rätt mycket om smaken tycker jag. Bryr man sig om råvarorna och hur de odlas, så bryr man sig också om smak och kvalitet, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

En KRAV-certifiering innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering. Wayne’s Coffee kedje-certifieras av certifieringsföretaget SMAK.

– Första steget i vår KRAV-certifiering inkluderar 15 produkter som exempelvis mjölk, yoghurt, kakao och honung. Ambitionen är att kontinuerligt erbjuda fler ekologiska produkter, och redan idag erbjuder nästan 90 procent av våra kaféer ytterligare ett 15-tal ekologiska produkter, säger Daniel Nordström.

KRAV-certifierade restauranger: http://www.krav.se/restaurangsok

Daniel Nordström, produkutvecklingstchef Wayne’s Coffee, 070-399 43 39