H-A-C-K återvinner oönskade ljud - Färgfabriken

Andreas Tilliander, Håkan Lidbo och Joel Dittrich – HACK.
Färgfabrikens projektrum 25 aug – 16 okt 2011
Vernissage 25 aug kl. 18 – 23

Den 25 augusti öppnar Färgfabriken dörrarna till den tredimensionella ljud och videoskulpturen HACK i ett av Färgfabrikens projektrum.

Från olika riktningar kommer mängder av ljud strömmande och möter besökaren. Ljuden kommer från gammal och skrotad elektronik: stereoutrustning, kassettbandspelare, vinylspelare, TV-apparater etc. Alltsammans omvandlas och komponeras genom HACK till musik. På TV-apparaterna spelas avmagnetiserade VHS-band upp, vilket resulterar i oändliga ljud- och bildkonstellationer.

I HACK får vanligtvis oönskade ljud ifrån apparater som oftast anses daterade en ny funktion, istället för att vara enbart oljud komponeras de samman och klingar vackert. Detta ständigt föränderliga verk omvandlar på så vis det förbrukade till något nytt och blir därmed en kommentar till vår tids konsumtion av elektronik och vårt ständiga sug efter nya medieartiklar. HACK visar upp en musikalisk och visuell vision över ett elektroniskt kretslopp.

Installationen bjuder in besökaren till interaktion – rörelse och förflyttning i rummet resulterar i upptäckten av nya ljud och ljudkombinationer. Besökaren blir dessutom aktör i den livesänding av verket som läggs upp på www.h-a-c-k.se under utställningens gång.

Andreas Tilliander är en av sveriges mest framträdande artister inom elektroscenen och är sedan 90-talet verksam inom en mängd olika konstellationer, både som musiker under namnet Mokira och med mastringsbolaget Repeatle. Han har också varit med och komponerat musik för radioprogrammet Ström och flertalet dansföreställningar, samt turnerat världen över med egna projekt och samprojekt band som Familjen och Kent. 2005 vann han en grammis för albumet ”world industries”.

Håkan Lidbo har släppt mer än 250 skivor världen över och producerat och remixat artister som Fatboy Slim, Fever Ray och Depeche Mode. Hans musik sträcker sig från det obskyrt expremintella till det direkt poppiga. Liksom Andreas Tilliander är han också med och gör radioprogrammet Ström för Sveriges Radio P2, han är även en av arrangörerna till den elektroniska musikfestivalen Voltfestivalen.

Joel Dittrich är klubb -VJ och arbetar med konst, installationer och media, oftast rör det sig kring temat musik och ljud i synk till videoprojiceringar. Han undervisar även i Digital Visual Art på bl.a. Konstfack och är grundare av <3 AG Studios, samt en av dem som startat VJ Union – en organisation som samlar sveriges bästa VJs. Till hösten kommer han att hålla i kurser om konst och konstteori på kandidatprogrammet vid Dalarnas Universitet.

För mer information se www.h-a-c-k.se eller kontakta Emilia Rosenqvist, emilia@fargfabriken.se

FÄRGFABRIKEN
+46 (0)8—645—07—07