Nandi Nobell - Minnen av luft

Minnen av luft - Nandi Nobell - Undersöker vår relation till luft utifrån ett upplevelseperspektiv.

- Vernissage torsdag 28 april kl 17-20

- Utställningsperiod 28 april-19 juni 2016

- Öppettider: Tors 11-19, fre-sön 11-16

- Plats: Färgfabriken, Lövholmsbrinken 1, Stockholm, Projektrummen

Denna introduktion är likväl en instruktion: Andas ut fullkomligt och håll andan på tomma lungor. När du verkligen måste, fyll tankarna och lungorna med luft samtidigt.

Begrunda - vad är luft för dig?

I utställningen Minnen av luft undersöker konstnären Nandi Nobell vår relation till luft från ett upplevelseperspektiv. Luft är det huvudsakliga livsmediet för alla däggdjur och en hel hoper med andra varelser - men bortom dessa självklara vetskaper, hur medvetna är vi om vår luft i vardagen? Är luften i dina lungor av utsökt kvalitet? Och ser framtidens luft ljus ut?

Utställningen består av två delar, ”The Subjective Suit” där besökaren via 9 stationer får olika ingångar och uppmaningar som har med luft att göra. I andra delen ”Memories of Air” får besökaren lägga sig ned på tre olika bäddar och via ljud och bild ge sig ut på en resa där luften är det bärande elementet.

Nandi Nobell är en stockholmsbaserad konstnär och designer. Han gick ut Konstfack Experience Design 2012 med sitt slutprojekt Entrance Not for Everybody som undersökte hur skapade upplevelser kan vävas in i livet för att erbjuda vardagsmagi för slumpmässigt utvalda individer. Nandi Nobells arbeten har ofta ett starkt fokus på rekvisita i skapandet av inre upplevelser. Hans utgångspunkt är att de flesta behöver det konkreta för att acceptera det nya - ju mer detaljerad och överväldigande rekvisitan är desto större benägenhet för individen att ta till sig något nytt.

Före Konstfack läste Nandi mode på Central Saint Martins och arbetade för Jean-Paul Gaultier i Paris.

För mer information kontakta Fia Palmgren:

fia@fargfabriken.se

• nandi nobell
  • minnen av luft
  • konst

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på Kulturhuset vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.