Bouchra Khalili – The Opposite of Voice-Over

2 april – 19 juni 2016
Färgfabriken, Stora salen

Vernissage lördagen den 2a april, kl 16.00

Samtal mellan konstnären Bouchra Khalili och curator Jonatan Habib Engqvist, söndagen 3 april, kl 14.00

För Färgfabriken är det viktigt och spännande att presentera Bouchra Khalili. Det är extra relevant med tanke på de senaste årens våldsamma politiska händelser med följande flyktingströmmar som följd. Detta är Khalilis första separatutställning i Norden med en serie silkscreentryck och 11 videoprojektioner som fyller hela Färgfabrikens stora sal. Hennes verk har visats på prestigefulla biennaler och museer runtom i världen. I vår finns hon bland annat representerad på Marrakeshbiennalen och inom kort öppnar hon en soloutställning på MoMA, Museum of Modern Art i New York.

Lika mycket som detta är en betydelsefull utställning just nu, är tematiken i The Opposite of Voice-Overs amtidigt alltid aktuell eftersom vi bjuds in att röra oss bland röster som sällan kommer till tals. På ett lyhört och poetiskt sätt fångar hon ett antal historier, som fram tills nu varit okända för oss. Genom personliga berättelser från människor som sökt sig mot ett alltmer slutet Europa och personer som lever här och i USA belyser hon vikten av motstånd mot godtyckligt definierade hinder. Tillsammans skapar hennes verk en tillfällig känsla av gemenskap där ingen sådan egentligen finns och visar att stolthet och integritet är något vi alla bär med oss.

Om konstnären:
Bouchra Khalili är en marockansk-fransk konstnär. Hon föddes i Casablanca, studerade film på Sorbonne Nouvelle och bildkonst på École Nationale Supérieure d’Arts de Paris-Cergy. Khalili bor och arbetar för närvarande i Berlin och Oslo.

2015 hade hon soloutställningar på både Palais de Tokyo, Paris, och MACBA, Barcelona. Hon deltog nyligen i Telling Tales på MCA, Museum of Contemporary Art i Sydney och Memorias Imborables på MARCO, i Vigo, Spanien. Khalili deltog även i Europe: The Future of History på Kunsthaus i Zürich och i den 8:e Göteborgsbiennalen. 2014 ställde Khalili ut på New Museum i New York och Van Abbe museum i Eindhoven. 2013 deltog hon i The Encyclopedic Palace på Venedigbiennalen; hade en soloutställning på PAMM i Miami och på DAAD, Berlin. 2012 deltog hon i La Triennale, Intense Proximité på Palais de Tokyo, Paris och den 18:e Sydneybiennalen. Hon har även visat sina verk på Sharjahbiennalen 2011.

Khalili är professor i samtida konst på konsthögskolan i Oslo och är medgrundare till La Cinémathèque de Tanger – en konstnärsdriven organisation i Tanger, Marocko. För mer information och pressbilder besök vårt pressrum på MyNewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/fargfabriken

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på Kulturhuset vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.