Kungliga Balettens solister gästspelar på Orionteatern i januari

Stockholm 59º North presenterar En briljerande danskväll som speglar mänsklighetens skörhet

Gästspelar på Orionteatern 24, 25, 27 och 28 januari klockan 19.30

Efter sommarens succé på Parkteatern bjuder Stockholm 59º North in till ännu en briljerande danskväll, nu i Stockholms mest unika scenrum. Föreställningen består av tre verk, skapade av Annabelle Lopez Ochoa, Jerome Marchand och Ulysses Dove, vilka på olika sätt speglar vår mänsklighet, beteenden och skörhet.

One

Internationella stjärnskottet Annabelle Lopez Ochoa, utnämnd till ”Rising star of the Dutch dance scene” och flitigt bokad av världens främsta danskompanier, ger oss en sprakande duett på repeat.

Koreografi Annabelle Lopez Ochoa Musik Jacob TV Kostym Anna Kjellsdotter Ljusdesign Hokuto Kodama

Dansare Minji Nam och Dawid Kupinski

Serious Refrain

Koreografen och musikskaparen Jerome Marchand bjuder in till sin underfundiga värld. Med glimten i ögat speglar Marchand vårt konstanta behov att jämföra oss med andra och våra kanske inte mest smickrande sidor. Serious refrain från franskans sérieux s’abstenir hänvisar till att vi inte ska ta oss själva på så stort allvar hela tiden.

Koreografi och musik Jerome Marchand Kostym Anna Kjellsdotter Ljusdesign Hokuto Kodama

Dansare Daria Ivanova, Daniel Norgren-Jensen, Ross Martinson och Johnny McMillan

Dancing on the Front Porch of Heaven - Odes to Love and Loss

Ulysses Dove, en av Alvin Aileys stjärnor, hade sin koreografiska debut 1979 och var en av USA:s mest lovande koreografer på 80- och 90-talet. 1993 skapade han detta episka verk om kärlek och förlust på Kungliga Baletten. Dove själv har sagt att ”För mig kan Arvo Pärts musik skicka själar till himlen. Jag vill dela en upplevelse av rörelse, en berättelse utan ord, och skapa ett poetisk monument till människor jag älskade”. Dove dog den 11 juni 1996 endast 49 år i sviterna av AIDS.

Koreografi Ulysses Dove Musik Arvo Pärt Ljus Martin Säfström Kostym Elsie-Britt Lindström

Dansare Desislava Stoeva, Emily Slawski, Minji Nam, AdiLiJiang Abudureheman, Daniel Norgren-Jensen och Dawid Kupinski

Stockholm 59º North är ett internationellt erkänt turnékompani som bildades 1997 av Hovdansaren Madeleine Onne.

Kompaniets ensemble består av Sveriges främsta dansare; solister från Kungliga Baletten. Denna internationella grupp individer arbetar tillsammans på sin lediga tid från Kungliga Baletten för att kreera dynamiska och utmanande föreställningar tillsammans med såväl nyetablerade som världskända koreografer.

Stockholm 59º North arbetar i en enkel och direkt miljö utanför institutionens ramar där gränsöverskridande samarbeten mellan dansare, koreografer, musiker, designers, filmskapare, skådespelare och fotografer är vital. Stockholm 59º Norths ambition är att hitta kreativa uttryckssätt som får publiken att fysiskt uppleva dans, inte bara intellektuellt.

LÄS MER OM STOCKHOLM 59º NORTH PÅ ORIONTEATERN HÄR

PRESSKONTAKT

Mia Hjelte

mia.hjelte@stockholm59north.com

Elinor Forsheden Sidoli

elinor@orionteatern.se

• Dans

• dans
  • orionteatern
  • stockholm

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på KulturhusetStadsteatern vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.