Scenkonstgruppen hi! art i samarbete med Orionteatern presenterar Peptalk för Sverige - en avgörande föreställning om solidaritet inspirerad av Pia SundhagePremiär 30 november 2016

”Fotboll är glädje. Inte bara över spelet, utan över att finnas med i ett sammanhang, att ingå i ett lag och ställa upp för andra människor.”
Pia Sundhage

För Pia Sundhage har det aldrig varit viktigast att vinna. Inte som enskild individ i alla fall. Det viktigaste har varit att vara ett lag, som tillsammans jobbar för att skapa något som är större än summan av individerna. En synergieffekt. En kollektiv kraft som kan ta oss hur långt som helst. Kanske till ett OS-guld eller hela vägen till en ny världsordning.

Om Pia var en politisk ledare skulle nog hennes ideologi bygga på kärlek, glädje och solidaritet. Men i ett Europa i kris, där samhällen, familjer och hem splittras, krossas hjärtan och murar byggs för att skydda det som upplevs hotat. Vi har förlorat något. Vad skulle Pia göra för att få oss att resa oss och orka fortsätta kämpa? Vad skulle hon säga? Kanske skulle hon sjunga en sång.

I denna monologföreställning av Isabel Cruz Liljegren, i regi av Helena Sandström Cruz, lånar skådespelaren Karin Bengtsson fotbollsidolen Pia Sundhages gestalt, för att tala om de politiska och moraliska dilemman vi möter i vår tid. Inspirerade av fotbollens vokabulär och praktik, i en starkt fysisk och musikalisk föreställning, låter vi ett forsande flöde av tankar, teorier och motsättningar ta plats i Karins kropp, röst och huvud. Tillsammans med slagverkaren/percussionisten Dijle Özlem Neva Yigitbas, skapas en föreställning med en rent fysisk påverkan på publiken. Det blir svettigt och roligt, sorgligt och tänkvärt, men framför allt, peppigt!

Medverkande:

Skådespelare: Karin Bengtsson