Mårten Spångbergs “Natten” till MDT i höst

Natten", som visas nattetid, är ett sju timmar långt verk för nio dansare om "the horror of dance and the dance of horror". Utöver premiären på Kunstensfestivaldesarts i maj har verket visats på prestigefulla platser och festivaler såsom Xing i Bologna, Black Box i Olso, Santarcangelo Festival och ImPulsTanz i Wien. Nu äntligen kommer föreställningen till Stockholm.

Natten är mörkare än svart. Det är en föreställning som vänder utochin på förväntningar och öppnar åskådarens själs egen svärta. Natten är grå, den är inte mörk utan mörkrets egen negation. En grå evighet utan horisont som guidar betraktaren till ett rum utan ingångar eller utgångar. Här finns inget, inte ens det som tycks vara fundament orienterar individen, inte ens relationer. Natten är en tomhet utan gränser, utan visare (varken minut eller timme). Här finns bara en dans som inte rör sig men likväl förändras, här finns ett avlägset soundtrack mer monotont än vinden men utan stabilitet, utan förväntad refräng. Här finns allt men detta allt drar sig undan det som finns. Kvar blir inte ens det som inte finns, utan något än mer vagt. Avsaknaden av intet.

"The night is the time when identity is rendered meaningless, when time dissolves and locations are fluttering. To me this is the place of dance. The sensation of dance."

Mårten Spångberg om "Natten" i en intervju i Nero.

Mårten Spångberg har varit verksam som koreograf sedan 1997. Han är en av Sveriges mest namnkunniga och internationellt verksamma koreografer. Hans arbeten adresserar koreografi som utvidgat fält, något som han närmat sig genom experimentella metoder och kreativa processer i en mångfald format och uttryck. Han har varit aktiv på scenen som performer och upphovsman sedan 1994, sedan 1999 skapat egna koreografier, från solon till verk i stor skala som har turnerat omfattande internationellt. Han har samarbetat med koreografer som Xavier Le Roy, Tino Sehgal och Les Ballets C de la B. Hans senaste arbeten så som "La Substance, but in english" och "The Internet" utforskar relationer mellan dans, tid och form, i synnerhet i relation till objekt.

Natten” av Mårten Spångberg spelas på MDT 3, 4 och 6 november.

Läs mer om “Natten”: www.mdtsthlm.se

Pressbilder för “Natten”: www.mynewsdesk.com

För mer information, intervjuförfrågningar och bokning av pressbiljetter till "Natten" kontakta producent Sara Bergsmark:

sara@mdtsthlm.se

08-611 14 56

073-928 74 67

MDT är en internationell samproduktionsplattform och en ledande scen för samtida koreografi och performance. MDT har sedan 1986 presenterat och samarbetat med internationella och svenska konstnärer.