Stockholm on the Move - ett initiativ av Färgfabriken och KTH

Stockholm on the Move

– ett initiativ av Färgfabriken och KTH

Utställning på Färgfabriken 22 november 2012 – 24 mars 2013

Stockholmsregionens framtid står i fokus i Färgfabrikens stora satsning Stockholm on the Move, en utställning med tillhörande debatter, konferenser och workshops.

Stockholm växer! En mängd olika infrastrukturprojekt är planerade och under genomförande. Vad händer? Hur kommer det att bli och hur skulle det kunna bli? Vilket samhälle bygger vi in oss i och vad efterlämnas till kommande generationer?

Vi behöver tänka nytt – Stockholm on the Move kommer att bli en plattform där skilda perspektiv kan samlas, korsas och stimulera varandra.

I Stockholm on the Move tar Färgfabriken och KTH ett helhetsgrepp på Stockholmsregionens utmaningar och möjligheter när det gäller infrastruktur och samhällsplanering. Blicken är riktad mot framtiden, men med avstamp i historien och samtiden. Syftet är att skapa en samlad bild av en otydlig verklighet.

Vi behöver pröva de olika riktningar som Stockholm kan utvecklas mot – och ta in kunskap och ideer från andra platser i världen – för att se om Stockholm har både kapaciteten och ambitionen att vara mer än bara en provins i norra Europa.”

Joachim Granit, kreativ ledare Färgfabriken

Göran Cars, professor i samhällsplanering KTH

Stockholm on the Move är en ny mötesplats för hela Stockholmsregionen, en plattform där framtiden prövas och åskådliggörs. Ambitionen är att på ett samlat pedagogiskt och samtidigt visionärt utmanande sätt visa på möjligheter, identifiera problem och skapa en livlig diskussion om en regions framtid.

Stockholmarna själva bjuds in i processen och ges en möjlighet att utveckla sina tankar, farhågor och önskemål om staden och regionens utveckling. Vilket Stockholm ser vi framför oss, vad är våra gemensamma och enskilda drömmar och visioner om den här platsen och hur kan vi förverkliga dem?

Stockholm on the Move är ett initiativ av Färgfabriken och KTH , utvecklat tillsammans med en rad partners och aktörer med olika roller inom Stockholms infrastruktur.

För mer information och frågor kontakta Karin Englund, karin@fargfabriken.se; Tel: 073 684 27 23.

Besök gärna www.fargfabriken.se, ladda ner pressbilder, projektbeskrivningar och följ utvecklingen av Stockholm on the Move.

• utställning
  • framtid