Manifestation 28 november: Ställ upp för folkbildningen

Manifestation 28 november: Ställ upp för folkbildningen

Tisdag 28 november kl 17:00-18:30 arrangerar studieförbund, rörelsedrivna folkhögskolor, RF-SISU och amatörteaterföreningar i Örebro län med hjälp av intresseorganisationen Örebro läns bildningsförbund en manifestation på Stortorget i Örebro till stöd för folkbildningen.

"Var med och delta i en manifestation för folkbildning som vi kallar ”Ställ upp för folkbildningen”. Vi ser fram emot att ses på torget och glöm inte att bjuda in dina vänner! Ta gärna med ett plakat som talar om vad folkbildningen betyder för dig", skriver arrangörerna i inbjudan: "Manifestationen syftar till att visa vad folkbildningen betyder och innebär och vi hoppas att du vill vara med och visa hur många vi är som deltar och bryr oss om folkbildningen."

Manifestationen arrangeras som en reaktion på beslut som innebär att det ekonomiska stödet från staten till folkhögskolor och studieförbund har och kommer att sänkas.

Inför detta år drogs satsningar på folkhögskolan motsvarande 500 miljoner kronor in. I budgeten som klubbas i riksdagen 29 november sänks stödet till studieförbunden med 250 miljoner för nästa år och till 2026 är nedskärningen totalt 500 miljoner kronor. Det innebär att ungefär en tredjedel av statsbidraget till studieförbunden försvinner.

Folkbildning är sammanfattningsvis ett samlingsbegrepp för studieförbund och folkhögskolor och syftar till att göra kunskap och bildning tillgänglig för alla på ett demokratiskt och jämlikt sätt utanför den traditionella skolvärlden.

....

Relaterade nyheter:

...

6 NOVEMBER 2023: Allt fler skriver under namninsamlingen till stöd för studieförbunden

Den 29 november klubbar riksdagens beslutet om de historiska nedskärningarna för studieförbunden. Studieförbunden samlar Sverige i en gemensam folkrörelse: "Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna för studieförbund! Skriv under namninsamlingen som hittills samlat över 7.000 underskrifter!" Läs mer på lindekultur.se >>

19 OKTOBER 2023: Studieförbunden samlar Sverige i ny folkrörelse: Stoppa nedskärningarna!

Studieförbunden samlar Sverige i en gemensam folkrörelse: "Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna för studieförbund!" Skriv under namninsamlingen! Anordna manifestationer där du bor! Dela och sprid budskapet i era sociala medier! Läs mer på lindekultur.se >>

4 OKTOBER 2023: Bengt Storbacka (S) kommenterar M och SD om statsbidragen till studieförbunden

"Conny Ärlerud (M) och Tom Persson (SD) - våga se vad detta handlar om! Regeringens minskade bidrag till studieförbunden handlar inte om pengar. SD och M har en annan agenda nationellt - och Conny och Tom är lydiga kommunpolitiker", skriver oppositionsrådet Bengt Storbacka (S) i en kommentar till regeringens nedskärning av statsbidragen till studieförbunden. Läs mer på lindekultur.se >>

26 SEPTEMBER 2023: SD och M i Lindesberg om regeringens nedskärning av statsbidragen till studieförbunden