LindeKultur fortsätter öka som nyhetskanal i Lindesberg

LindeKultur fortsätter öka som nyhetskanal i Lindesberg

LindeKultur fortsätter att öka som kulturlivets ledande nyhetskanal i Lindesbergs kommun. Under 2022 hade nyhetskanalen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) 311.679 sidvisningar totalt vilket innebär i genomsnitt 854 sidvisningar per dag under helåret. De flesta sidvisningar görs av besökare på orter utanför Lindesbergs kommun - därmed marknadsförs kulturlivet i Lindesberg även utanför kommungränsen och landets gränser.

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun som drivs utan något ekonomiskt stöd av en ideellt verkande redaktion med två journalistiska huvuduppgifter:

Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen. LindeKultur erbjuder kulturens aktörer tillgång till en unik och kostnadsfri kanal för marknadsföring av kulturlivet i Lindesberg (med omnejd). Eftersom det mesta av kulturutbudet i en kommun som Lindesberg drivs av ideella krafter utan ekonomiska möjligheter och erfarenheter av information och marknadsföring blir LindeKultur allt viktigare som "kulturens röst" i Lindesbergs kommun.

Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg. Sedan kultur- och fritidsnämnden avvecklats i Lindesbergs kommun har kulturfrågor hamnat i ”kommunalpolitisk skugga” samtidigt som andra lokalmedia uppmärksammar lokala kulturfrågor allt mer sällan. Därmed ökat behovet av ”kulturens röst” som bevakar och tillvaratar kulturlivets intressen.

LindeKultur 2022: De tre mest lästa nyheterna

Pernilla Eriksson har skapat LindeDagens nya vinjettbild av sjöstaden Lindesberg >> 2.476 visningar

Så har Lindedagen utvecklats till stor folkfest i Lindesberg >> 2.016 visningar

Kulturens valmanifest 2022: Så skulle partierna i Lindesberg rösta idag >> 1.940 visningar

LindeKultur 2022: Så når vi ut till läsarna

LindeKultur finns på Mynewsdesk och når därmed ut till läsare i hela landet och i allt fler fall även utomlands. De flesta sidvisningar görs av besökare på orter utanför Lindesbergs kommun - därmed marknadsförs kulturlivet i Lindesberg även utanför kommungränsen och i vissa fall även utanför landets gränser. Se statistik för LindeKultur från Mynewsdesk ovan.

Det finns flera sätt att följa LindeKultur - web, email, bevakningar eller via Facebook:

Web: Följ oss genom att besöka webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) när det passar dig. Nyhetskanalen publicerar som regel minst en nyhet per dag (se Nyhetsarkiv) - och evenemangskalendern (se Event) visar vad som är på gång i kulturkommunen Lindesberg.

Email: Följ oss genom Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - ett nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost. LindeKultur har idag 2.064 kontakter som får nyhetsbrevet. Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Bevakningar: Följ oss på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras. LindeKultur har idag 144 egna följare och genom Mynewsdesk ytterligare tusentals följare som kan ta del av våra nyheter. Följ oss på Mynewsdesk >>

Facebook: Följ oss på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. LindeKultur har idag 722 följare på Facebook. Följ oss på Facebook >>

...

Mynewsdesk ger LindeKultur den stora spridningen

Allt fler verksamheter sprider nyheter via Mynewsdesk - däribland nationella myndigheter och museer liksom regionala kulturaktörer och LindeKultur. Se vilka verksamheter som sprider nyheter inom området "konst, kultur, underhållning! >>

Mynewsdesk erbjuder organisationer en digital lösning (ett "pressrum") för att nå journalister, opinionsbildare, beslutsfattare, kunder, bloggare och annan relevant publik i fyra länder (Sverige, Norge, Danmark och Tyskland). Samtidigt erbjuder Mynewsdesk målgruppen (journalister, opinionsbildare, beslutsfattare etc) möjligheten att skapa bevakningar för områden av intresse (exempelvis "konst, kultur, underhållning") eller ett visst geografiskt område (exempelvis "Lindeberg/Örebro län") för att få alla nyheter som publiceras inom dessa områden - inklusive nyheter från LindeKultur. Det är förklaringen till att de flesta sidvisningar på LindeKultur görs av besökare på orter långt utanför Lindesbergs kommun (ibland även utanför landets gränser). Läs mer om Mynewsdesk >>

LindeKultur - 13:e årgången som nyhetskanal på Mynewsdesk

Det var så det började 2011 - nyhetsrummet på Mynewsdesk som utvecklats till nyhetskanalen LindeKultur. Foton: Rolf Karlsson

Den 3 november 2011 publicerades den första nyheten i det pressrum på Mynewsdesk som nu utvecklats till LindeKultur. Idag är LindeKultur den ledande nyhets- och informationskanalen för kulturlivet i Lindesbergs kommun. Samtidigt sprider LindeKultur kännedom om kulturlivet i Lindesberg långt utanför kommungränsen - tack vare Mynewsdesk. Läs mer på lindekultur.se >>

Sedan 2011 har LindeKultur utvecklats som nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun i tre faser - före, under och efter Nätverket Lindekultur:

Före Nätverket Lindekultur (2011-2013) var den primära anledningen att skapa en kanal i det digitala och sociala medielandskapet för att marknadsföra Lindesberg ("en kulturstad i Bergslagen") som den bästa platsen att leva, bo och verka i med fokus på kulturutbudet i kommunen.

Som nyhetskanal och "språkrör" för Nätverket Lindekultur (2013-2019) var marknadsföring och information fortfarande viktigt men det tillkom ytterligare en huvuduppgift för nyhetskanalen LindeKultur - att bevaka och granska kulturpolitiska frågor på kommunal och regional nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Efter Nätverket Lindekultur (från och med 2020) är LindeKultur en helt fristående och självständig nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.